Search Islamic Directory
Keyword:

JOM UBAH!!!

JOM UBAH!!!

UBAH SEKARANG

UBAH SEKARANG

Pemuda Wilayah tolak Draf KL2020, campurtangan Gabem diragui

M Khaleel Kas
Sat | Aug 02, 08 | 7:28:28 am MYT

KUALA LUMPUR, 2 Ogos (Hrkh) - Campurtangan dan penglibatan langsung Gagasan Badan Ekonomi Melayu (Gabem) yang juga sayap ekonomi Umno yang dipengerusikan oleh Rahim Tamby Chik dalam Projek Pembangunan Semula Kampung Baru agak diragui.
Ketua Penerangan Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan, Herman Samsudeen dalam satu kenyataan kepada Harakahdaily berkata, beliau memandang serius campurtangan dan penglibatan langsung Gabem.
"Tindakan Pengarah Eksekutif Gabem Consulting Sdn. Bhd., Dato' Mohamed Dahan Abdul Latif mengumumkan cadangan Kerajaan berhubung isu pembangunan Kampung Baru dalam ucapannya di Pameran dan Konvensyen Hartanah Bumiputera 2008 (KHB08) jelas menunjukkan bahawa organisasi ini mempunyai pertalian rapat dengan projek itu nanti.
"Beliau menjelaskan bahawa Pemilik tanah di Kampung Baru dijangka diberi tawaran pampasan sebanyak 20 peratus dalam bentuk wang tunai manakala 80 peratus lagi dalam bentuk saham di dalam projek berkenaan,"jelasnya.
Beliau menambah,pihak Pemuda PAS Wilayah meihat bahawa ada 'hidden agenda' sedang berlegar di dalam hal ini kerana projek ini kini masih lagi tertakluk dalam Draf Pelan Kuala Lumpur 2020 dan belum lagi dipersetujui oleh rakyat, khususnya penduduk di Kampung Baru.
"Isu utama kini adalah tentang status tanah Kampung Baru yang bakal dibangunkan kerana ianya masih tertakluk di bawah undang-undang tanah rizab Malayu dan Kampung Baru terikat di bawah Enakmen Tanah Negeri Selangor bukannya milik persekutuan.
"Gabem berusaha memujuk penduduk untuk menyerahkan tanah mereka dengan menawarkan saham sehingga 80 peratus di mana nilai ini masih lagi menjadi tanda tanya kerana tiada penjelasan terperinci diberikan tentang bentuk pulangan yang akan diterima dan bagaimana status pemilikan tanah itu kelak,"katanya lagi.
Jelasnya, pihak Pemuda PAS wilayah khuatir jika tanah-tanah Kampung Baru akan tergadai dengan sendirinya bila mana projek yang dicadangkan Gabem menjadi gajah putih atau sekadar satu putaran taktikal yang digunakan bagi memastikan tanah-tanah berkenaan jatuh pada pihak tertentu.
"Jika satu lot bernilai satu juta, penduduk hanya terima 200 ribu ringgit sahaja dan baki 800 ribu ringgit dimasukkan dalam saham yang mana nilai pulangannya tidak ditetapkan dan juga pemilik bakal dibebankan dengan akaun untung atau rugi yang pastinya akan terbeban di bahu mereka.
"Gabem adalah sebuah syarikat swasta yang boleh untung dan rugi bila-bila masa dan ianya boleh dibubar atau diistiharkan bankrap jika gagal memulangkan kembali hutang kepada bank.
"Kenapa wujud hutang? Ya! Perkara ini mungkin tidak disedari kerana pihak Gabem akan mengunakan mandat sebagai pengurus projek untuk mendapatkan suntikan dana yang mana pinjaman bank dilakukan bagi pelaburan disetiap inci tanah. Persoalannya, hutang yang dibuat oleh Gabem akan turut ditanggung oleh pemilik tanah tanpa disedari dan sekiranya rugi maka tanah-tanah Kampung Baru akan dirampas,"jelasnya lagi.
Tambahnya pula, selepas sahaja Draf Pelan Kuala Lumpur digazetkan, tanah-tanah Kampung Baru akan ditukarkan statusnya kepada tanah komersial dan status tanah rizab mungkin hilang. Ini akan memudahkan cagaran tanah dilakukan pada bank yang akhirnya membuka peluang yang luas untuk tanah kg baru dimiliki oleh orang-orang berkepentingan melalui Gabem.
Oleh itu katanya,Pemuda PAS wilayah menolak campurtangan Gabem dalam pembangunan semula Kampung Baru dan Draf Pelan yang dicadangkan oleh DBKL haruslah ditolak.
"Sebarang pembangunan dalam Kampung Baru hendaklah dilaksanakan sendiri melalui MAS iaitu badan yang menguruskan Kampung Baru secara sah. Organisasi ini perlulah diberikan sokongan kewangan dan DBKL sewajar menghormati kedudukan MAS dalam segala aspek yang melibatkan Kampung Baru.
"Pengerusi MAS juga hendaklah dikembalikan kepada Menteri Besar Selangor bukannya dipegang oleh Datuk Bandar DBKL yang kini menjadi boneka kepada pihak-pihak berkepentingan di dalam Gabem-Umno,"tegasnya. - mks. _

Admin : Syabas Dewan Pemuda PAS Wilayah.
 

blogger templates | Make Money Online