Khairul Azlam
KUALA TERENGGANU, 20 Feb: Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang menekankan bahawa tentu proses kehakiman dan perundangan dalam negara ini sekarang banyak yang tidak kena sehingga orang luar memprotes.
Beliau yang juga Ahli Parlimen Marang semasa bercakap kepada media selepas merasmikan Himpunan Pemuda Islam Kawasan Kuala Terengganu (Pemikat) 2010 di sini, semalam berkata, situasi itu mesti diperbetulkan supaya proses keadilan wujud.
Begitupun, beliau bukan ‘menyelar’ tetapi tidak bersetuju terhadap campur tangan asing dalam sebuah negara berdaulat di atas kaedah secara umum, iaitu atas prinsip hubungan luar dan diplomasi antarabangsa.
Berikut ialah jawaban beliau kepada soalan pihak media.
Wartawan: Dalam isu campur tangan asing, apakah pandangan PAS. Sebab, ada pihak yang membantah campur tangan tersebut?
Abdul Hadi: Pertama, PAS sebagai sebuah parti Islam dari segi dalaman PAS mahu proses kehakiman berlaku dengan adil dan baik, khususnya mengikut konsep Islam itu sendiri yang perlu diberi hak kepada orang yang dituduh, hakim dan yang menuduh. Semua pihak mempunyai perhitungan dosa dan pahala, bukan sahaja undang-undang yang lahir undang-undang Barat. Sekiranya, masalah ini tidak selesai di atas dunia ini dengan betul, Tuhan akan selesai juga di hari kiamat. Saya beri peringatan kepada semua pihaklah. Sebab itulah, dalam Islam ini ada undang-undang hudud yang termasuk di dalamnya undang-undang qazaf, dengan saksi-saksi yang betul, yang cukup jumlahnya empat orang saksi, yang budiman, yang beriman dan berakhlak. Hakim pula mestilah orang yang beriman dan bertaqwa.
Dari segi campur tangan asing, saya sebagai rakyat Malaysia mahu negara kita sebuah negara yang berdaulat dan tidak perlu kepada campur tangan asing, apa lagi dari negara-negara barat, negara yang bukan Islam. Campur tangan ini mungkin kerana ada tempat-tempat yang boleh ditembusi oleh campur tangan asing. Saya merasakan sekiranya kita berlaku dengan adil mengikut konsep yang tepat, ada kehebatan kita dan pihak asing tidak berani hendak campur. Ini mungkin kerana ada kelemahan-kelemahan yang memberi ruang kepada pihak asing hendak campur tangan. Dengan sebab itu, kita perlu memperhebatkan kehakiman kita sendiri dan sistem kita sendiri supaya disegani oleh semua pihak termasuk pihak asing.
Jadi, pada pandangan Datuk Seri, campur tangan asing itu tidak bolehlah?
Campur tangan tidak boleh tetapi dari dalaman sendiri mesti perbaiki, mesti ada kehebatan. Ini kerana, apa yang berlaku hari ini timbul krisis ‘keyakinan’ terhadap sistem kehakiman. Dengan sebab itu, selesaikan krisis keyakinan ini dahulu. Barulah kita ada kehebatan. Jika tidak, hilang kehebatan kita.
Jadi, PAS sendiri melihat sistem kehakiman kita tidak berjalan lancar dan dipengaruhi?
Sistem kehakiman kita masih berada di bawah Jabatan Perdana Menteri, di bawah mereka yang ada kepentingan politik dan tidak ada pemisahan kuasa di antara ‘legislatif, eksekutif dan kehakiman’. Pemisahan kuasa itu tidak berlaku, sudah jadi bercelaru dan ini yang menyebabkan hilang keyakinan. Dengan sebab itu, kita mahu pemisahan kuasa itu berlaku dan barulah kehakiman itu ada kewibawaan dan ada kehebatan.
Maksud Dauk Seri, ada campur tangan dalam ‘legislatif, eksekutif dan kehakiman’ dan menyebabkan krisis?
Ya, krisis, krisis keyakinan yang berlaku.
Jadi, maksudnya badan kehakiman mesti jadi badan bebas dan tidak dipengaruhi?
Ya, bebas dan pemisahan kuasa itu ada, dengan sebab itu, kehakiman patut diletak di bawah Parlimen secara langsung atau di bawah Majlis Raja-Raja Melayu, supaya yang disebut Raja Berperlembagaan itu dipraktikkan dengan cara yang tepat.
Datuk Seri, ekoran campur tangan Australia, ada kemungkinan atau tidak PAS mengambil langkah membuat bantahan?
Itu kita belum lagi membuat keputusan dan kita kena kaji dahulu, kita lihatlah. Sebabnya, dalam masa yang sama kita rasa malu nak bantah orang campur tangan jika kita sendiri, tangan, jika kita sendiri ada keaiban. Cara yang lebih berkesan ialah kita memperbaiki diri kelemahan kita sendiri. Itu cara yang tepat. Dan kita kena siasat secara adil terhadap diri kita sendiri. Sebabnya, Islam mengharamkan kita membela kezaliman walau pun dari kalangan puak kita sendiri, negara kita sendiri. Konsep keadilan Islam adalah sejagat.
Datuk Seri, tadi kata kita rasa malu sebab ada keaiban. Apa yang dimaksudkan dengan keaiban itu?
Keaibannya ialah kita melihat tidak ada pemisahan kuasa di antara semua pihak iaitu ‘legislatif, eksekutif dan judiciary’ dan Nabi kita Muhammad s.a.w. sendiri mengajar kita pemisahan kuasa ini dalam kes yang banyak dan dalam yang mengaibkan diri Nabi sendiri. Di mana Nabi s.a.w. tidak menggunakan kuasa dia tetapi dia melantik hakim untuk menyelesaikan masalah dia sendiri. Dan hakim itu diberi hak untuk menghukum jika dia salah.
Mksd Hadith Rasulullah S.A.W. : "Mrk yg tidak memikirkan masalah umatku BUKAN drpd kalangan umatku"
JOM UBAH!!!
UBAH SEKARANG
Peruntukan Maipp: Ketua Menteri sangkal dakwaan liar
Mohd Sabri Said
GEORGETOWN, 21 Feb: Kerajaan Pakatan Rakyat tidak pernah berbohong tentang peruntukan Majlis Agama Islam Pulau Pinang (Maipp) pada tahun 2008 di era pemerintahan Barisan Nasional (BN) sebanyak RM12,548,580 kerana ia disahkan oleh Jabatan Kewangan Negeri, kata Ketua Menteri, Lim Guan Eng.
Katanya, peruntukan RM7,548,580 dikhaskan untuk pengurusan manakala RM5 juta lagi untuk tujuan pembangunan.
"Saya terpaksa buat kenyaaan ini berikutan terdapat tuduhan liar oleh pihak yang tidak
bertanggugjawab yang mengatakan Kerajaan Pakatan Rakyat Pulau Pinang bercakap tidak
berfakta. Itulah hakikatnya kerana ia disahkan oleh Jabatan Kewangan Negeri," ujarnya dalam kenyataan akhbar semalam.
Pihak yang tidak bertanggungjawab baru-baru ini menyangkal kenyataan Lim bahawa bantuan yang diterima oleh Maipp pada tahun 2008 semuanya perbelanjaan pembangunan.
Pada perbelanjaan kerajaan negeri kali pertama iaitu tahun 2009, Maipp sudah mendapat limpahan bantuan sebanyak RM20.5 juta yang merangkumi pengurusan dan perbelanjaan, manakala pada tahun ini dinaikkan lagi kepada RM24.3 juta.
"Kerajaan Pakatan Rakyat melakukan yang terbaik untuk umat Islam berbanding BN di bawah pentadbiran Tan Sri Koh Tsu Koon. Inilah yang merunsingkan sekutu BN iaitu Umno yang asyik berdendam dengan Pakatan Rakyat ekoran mereka tidak pun bertindak membela orang Melayu sebalikya sanggup menarik balik perkapita kepada Sekolah Agama Rakyat (SAR)," tegas beliau.
Jesteru itu, beliau menasihatkan pihak yang tidak bertanggungjawab termasuk badan bukan
kerajaan (NGO) jangan membuat tuduhan liar sebaliknya mendokong kerajaan sedia ada demi meningkatkan syariat Islam di negeri ini.
GEORGETOWN, 21 Feb: Kerajaan Pakatan Rakyat tidak pernah berbohong tentang peruntukan Majlis Agama Islam Pulau Pinang (Maipp) pada tahun 2008 di era pemerintahan Barisan Nasional (BN) sebanyak RM12,548,580 kerana ia disahkan oleh Jabatan Kewangan Negeri, kata Ketua Menteri, Lim Guan Eng.
Katanya, peruntukan RM7,548,580 dikhaskan untuk pengurusan manakala RM5 juta lagi untuk tujuan pembangunan.
"Saya terpaksa buat kenyaaan ini berikutan terdapat tuduhan liar oleh pihak yang tidak
bertanggugjawab yang mengatakan Kerajaan Pakatan Rakyat Pulau Pinang bercakap tidak
berfakta. Itulah hakikatnya kerana ia disahkan oleh Jabatan Kewangan Negeri," ujarnya dalam kenyataan akhbar semalam.
Pihak yang tidak bertanggungjawab baru-baru ini menyangkal kenyataan Lim bahawa bantuan yang diterima oleh Maipp pada tahun 2008 semuanya perbelanjaan pembangunan.
Pada perbelanjaan kerajaan negeri kali pertama iaitu tahun 2009, Maipp sudah mendapat limpahan bantuan sebanyak RM20.5 juta yang merangkumi pengurusan dan perbelanjaan, manakala pada tahun ini dinaikkan lagi kepada RM24.3 juta.
"Kerajaan Pakatan Rakyat melakukan yang terbaik untuk umat Islam berbanding BN di bawah pentadbiran Tan Sri Koh Tsu Koon. Inilah yang merunsingkan sekutu BN iaitu Umno yang asyik berdendam dengan Pakatan Rakyat ekoran mereka tidak pun bertindak membela orang Melayu sebalikya sanggup menarik balik perkapita kepada Sekolah Agama Rakyat (SAR)," tegas beliau.
Jesteru itu, beliau menasihatkan pihak yang tidak bertanggungjawab termasuk badan bukan
kerajaan (NGO) jangan membuat tuduhan liar sebaliknya mendokong kerajaan sedia ada demi meningkatkan syariat Islam di negeri ini.
Selangor sedia RM5 bilion pulih rumah terbengkalai
Harakahdaily
GOMBAK, 20 Feb: Kerajaan Negeri Selangor menyediakan RM5 bilion bagi memulihkan projek perumahan terbengkalai sebagai salah satu daripada enam fokus utama melalui Pakej Rangsangan Ekonomi negeri yang diumumkan pada 2009.
Pengerusi Jawatankuasa Perumahan, Pengurusan Bangunan dan Setinggan negeri, Ir Iskandar Abdul Samad, berkata pemulihan itu akan dapat membantu rakyat di samping menjana ekonomi negeri.
Menurutnya, langkah memulihkan perumahan terbengkalai dilihat sebagai usaha murni membantu pembeli yang kebanyakannya golongan berpendapatan sederhana dan rendah yang tidak dibela sejak sekian lama, akibat menanggung hutang pinjaman walaupun rumah belian mereka tidak dapat disiapkan.
Pada masa yang sama, katanya, aktiviti pemulihan yang melibatkan kos sebanyak RM5 bilion serta kesan gandaannya dijangka akan dapat merancakkan ekonomi negeri dengan menggerakkan kembali sektor pembinaan, terutamanya di kalangan kontraktor kecil dan sederhana.
“Ini selaras dengan usaha kerajaan negeri mengambil pendekatan merakyatkan ekonomi dengan memastikan aktiviti ekonomi melibatkan golongan terbesar iaitu golongan berpendapatan rendah dan sederhana," katanya kepada Harakahdaily.
Beliau berkata, program pemulihan itu juga merupakan salah satu bukti kejayaan pendekatan kerjasama kerajaan swasta (private finance initiatives) yang diambil oleh kerajaan negeri, yang memainkan peranan memudahkan kelulusan, mengemaskini pantauan dan mengukuhkan pertanggungjawaban di pihak kontraktor, sementara pihak swasta menyumbangkan modal dan kepakaran untuk memulihkan projek perumahan.
Majlis pelancaran Program Pemulihan Perumahan Terbengkalai Negeri Selangor diadakan hari ini di perkarangan perumahan penduduk Taman Ukay Bistari, Hulu Kelang.
Pada majlis itu, Penasihat Ekonomi negeri, Datuk Seri Anwar Ibrahim turut menyerahkan kunci kepada 300 pembeli unit-unit yang berjaya disiapkan di Ukay Bistari dan Saujana Puchong di bawah skim itu (gambar).
Selain beliau, hadir sama di majlis itu ialah Pengerusi Jawatankuasa Khas Pemulihan Perumahan Terbengkalai negeri, Saari Sungib, Ahli Parlimen Gombak yang juga Adun Bukit Antarabangsa, Azmin Ali dan Adun Lembah Jaya, Haji Khasim Abdul Aziz.
Iskandar yang juga Adun Chempaka berkata, beberapa insentif baru kerajaan negeri dalam usaha mempercepatkan pemulihan perumahan terbengkalai seperti mewujudkan satu jawatankuasa induk yang akan memantau kemajuan setiap projek yang diambil alih dan memastikan semua projek berjalan lancar mengikut jadual.
Menurutnya, perjumpaan mesyuarat bulanan akan dipengerusikan sendiri oleh Anwar yang dianggotai Exco, Lembaga Perumahan dan Hartanah Selangor (LPHS), Jawatankuasa Khas Pemulihan Perumahan Terbengkalai Kerajaan negeri, majlis-majlis berkuasa tempatan, wakil penduduk dan semua pihak yang terlibat.
“Penubuhan Jawatankuasa Induk akan mempercepatkan keputusan dan kelulusan dalam usaha memulihkan perumahan terbengkalai,” ujarnya.
Katanya, kerajaan negeri juga akan menyuntik bantuan dalam bentuk underwriting atau jaminan bayar balik bagi projek yang tidak dapat dipulihkan oleh pihak swasta dengan melibatkan kontraktor baru melalui tender terbuka.
Tambahnya, kerajaan negeri menyediakan geran bayar balik kepada perunding-perunding perumahan yang berminat untuk menyelamatkan projek perumahan yang terbengkalai.
GOMBAK, 20 Feb: Kerajaan Negeri Selangor menyediakan RM5 bilion bagi memulihkan projek perumahan terbengkalai sebagai salah satu daripada enam fokus utama melalui Pakej Rangsangan Ekonomi negeri yang diumumkan pada 2009.
Pengerusi Jawatankuasa Perumahan, Pengurusan Bangunan dan Setinggan negeri, Ir Iskandar Abdul Samad, berkata pemulihan itu akan dapat membantu rakyat di samping menjana ekonomi negeri.
Menurutnya, langkah memulihkan perumahan terbengkalai dilihat sebagai usaha murni membantu pembeli yang kebanyakannya golongan berpendapatan sederhana dan rendah yang tidak dibela sejak sekian lama, akibat menanggung hutang pinjaman walaupun rumah belian mereka tidak dapat disiapkan.
Pada masa yang sama, katanya, aktiviti pemulihan yang melibatkan kos sebanyak RM5 bilion serta kesan gandaannya dijangka akan dapat merancakkan ekonomi negeri dengan menggerakkan kembali sektor pembinaan, terutamanya di kalangan kontraktor kecil dan sederhana.
“Ini selaras dengan usaha kerajaan negeri mengambil pendekatan merakyatkan ekonomi dengan memastikan aktiviti ekonomi melibatkan golongan terbesar iaitu golongan berpendapatan rendah dan sederhana," katanya kepada Harakahdaily.
Beliau berkata, program pemulihan itu juga merupakan salah satu bukti kejayaan pendekatan kerjasama kerajaan swasta (private finance initiatives) yang diambil oleh kerajaan negeri, yang memainkan peranan memudahkan kelulusan, mengemaskini pantauan dan mengukuhkan pertanggungjawaban di pihak kontraktor, sementara pihak swasta menyumbangkan modal dan kepakaran untuk memulihkan projek perumahan.
Majlis pelancaran Program Pemulihan Perumahan Terbengkalai Negeri Selangor diadakan hari ini di perkarangan perumahan penduduk Taman Ukay Bistari, Hulu Kelang.
Pada majlis itu, Penasihat Ekonomi negeri, Datuk Seri Anwar Ibrahim turut menyerahkan kunci kepada 300 pembeli unit-unit yang berjaya disiapkan di Ukay Bistari dan Saujana Puchong di bawah skim itu (gambar).
Selain beliau, hadir sama di majlis itu ialah Pengerusi Jawatankuasa Khas Pemulihan Perumahan Terbengkalai negeri, Saari Sungib, Ahli Parlimen Gombak yang juga Adun Bukit Antarabangsa, Azmin Ali dan Adun Lembah Jaya, Haji Khasim Abdul Aziz.
Iskandar yang juga Adun Chempaka berkata, beberapa insentif baru kerajaan negeri dalam usaha mempercepatkan pemulihan perumahan terbengkalai seperti mewujudkan satu jawatankuasa induk yang akan memantau kemajuan setiap projek yang diambil alih dan memastikan semua projek berjalan lancar mengikut jadual.
Menurutnya, perjumpaan mesyuarat bulanan akan dipengerusikan sendiri oleh Anwar yang dianggotai Exco, Lembaga Perumahan dan Hartanah Selangor (LPHS), Jawatankuasa Khas Pemulihan Perumahan Terbengkalai Kerajaan negeri, majlis-majlis berkuasa tempatan, wakil penduduk dan semua pihak yang terlibat.
“Penubuhan Jawatankuasa Induk akan mempercepatkan keputusan dan kelulusan dalam usaha memulihkan perumahan terbengkalai,” ujarnya.
Katanya, kerajaan negeri juga akan menyuntik bantuan dalam bentuk underwriting atau jaminan bayar balik bagi projek yang tidak dapat dipulihkan oleh pihak swasta dengan melibatkan kontraktor baru melalui tender terbuka.
Tambahnya, kerajaan negeri menyediakan geran bayar balik kepada perunding-perunding perumahan yang berminat untuk menyelamatkan projek perumahan yang terbengkalai.
WAN NIK WAN YUSSOF: Lompat tak boleh, melompat boleh
Wan Nik Wan Yussof
Lompat tak boleh, melompat boleh
Persoalan boleh atau tidak boleh seseorang wakil rakyat itu lompat/melompat parti harus dilihat dari segi agama dan moral.
Di sisi agama Islam adalah haram jadah bagi seseorang wakil rakyat itu bertindak lompat keluar parti, lebih-lebih lagi parti yang didukungnya itu memperjuangkan keadilan berteraskan ajaran Islam. Namun, hukumnya halal bagi seseorang wakil rakyat dari parti sekular melompat parti dan menyertai parti lain yang memperjuangkan ajaran Islam.
Dalam konteks, wakil rakyat yang dulunya menang melalui parti yang memperjuangkan prinsip keadilan, tiba-tiba melompat keluar parti dan mengisytiharkan diri sebagai wakil rakyat bebas (tidak menyertai mana-mana parti), maka hukumnya berdosa kerana prinsip bebas adalah telah mengingkari persetujuan dan amanah pengundi yang memilihnya di atas prinsip keadilan.
Meskipun begitu, dari aspek moral yang bebas daripada bayangan agama, sudah pasti menganggap apa bentuk aktiviti wakil rakyat lompat-melompat itu sebagai sah. Ini kerana ukuran yang dipakai adalah prinsip undang-undang, pragmatisme dan prinsip demokrasi sekular. Kesemua prinsip ini tidak mengaitkan soal dosa pahala, etika dan unsur kerohanian masyarakat. Asalkan apa yang dilakukan akan mencapai kepuasan diri dan keegoan politik peribadi. Rujukan agung zaman bagi kes seperti ini adalah peristiwa rampasan kuasa di Perak berlaku diakibatkan oleh tindakan tidak bermoral segi undang-undang, sikap pragmatik dan ego menguasai diri tiga wakil rakyat – Adun Jelapang (DAP), Changkat Jering (KeADILan) dan Behrang (KeADILan) – telah melompat parti dan menyertai bebas lalu menyokong BN.
Sebenarnya huraian di atas adalah realiti timbang tara antara pemikiran politik sekular dengan fikrah perjuangan Islam pegangan Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz. Namun, fikrah perjuangan Islam adalah selari dengan prinsip al-Quran dan menjadi landasan perjuangan kepimpinan di dalam Islam. Sedangkan prinsip politik sekularisme adalah kepuasan kebendaan dan menolak agama.
Justeru itu, adalah silap sama sekali jika membaca maksud pengamatan Tuan Guru di dalam isu wakil rakyat yang keluar (lompat/melompat) parti itu dari aspek pemikiran sekular. Ini kerana konteks pengamatan Tuan Guru adalah keagamaan dan perjuangan berlandaskan keadilan sejagat, bukannya demokrasi semata-mata.
Pandangan benar Tuan Guru Nik Abdul Aziz
Huraian dalil-dalil nyata dan articulate (qat’i) berikutnya adalah menjawab kepada isu-isu yang utarakan di atas. Sekali gus memberi jawapan kenapa Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz, Mursyidul Am PAS tidak bersetuju dengan tindakan wakil rakyat lompat keluar parti (seperti kes Datuk Ibrahim Ali dan Datuk Seri Abu Zahrain Mohamed Hashim). Sebaliknya, Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz bersetuju jika sekiranya wakil rakyat dari parti sekular melompat untuk menyertai parti yang memperjuangkan Islam (contohnya ura-ura wakil rakyat BN menyertai PAS pada 16 September 2008).
Pertama, ciri parti yang direstui sebagai memperjuangkan Islam ialah parti itu hendaklah menerima hakikat pemerintah sebenar di alam raya ini ialah Allah Subhanahu wa taala. Pati sekular sudah tentu tidak akan sama sekali menerima hakikat uluhiyah dan rububiyah Allah Yang Maha Kuasa.
Firman Allah,
أَلَا لَهُ ٱلۡخَلۡقُ وَٱلۡأَمۡرُۗ تَبَارَكَ ٱللَّهُ رَبُّ ٱلۡعَـٰلَمِينَ
Maksudnya, “Ingatlah, mencipta dan memerintah hanyalah hak Allah, Maha Suci Allah Yang Mencipta dan Mentadbirkan sekalian alam.”
(Surah al-A’raf 7:54)
Kedua, ciri kepimpinan parti hendaklah dipimpin oleh pemimpin yang sedia mematuhi perintah Allah, iaitu seorang yang beriman, beramal dan bertakwa kepada Allah dan Rasul.
Firman Allah,
ٱتَّبِعُواْ مَآ أُنزِلَ إِلَيۡكُم مِّن رَّبِّكُمۡ وَلَا تَتَّبِعُواْ مِن دُونِهِۦۤ أَوۡلِيَآءَۗ قَلِيلاً۬ مَّا تَذَكَّرُونَ
“(Katakanlah kepada mereka wahai Muhammad): Turutlah apa yang telah diturunkan kepada kamu dari Tuhan kamu dan janganlah kamu menurut pemimpin-pemimpin yang lain dari Allah; (tetapi sayang) amatlah sedikit kamu mengambil peringatan.”
(Surah al’A’raf 7:3)
Ketiga, pemimpin hendaklah pertama-tamanya yakini dengan janji Allah, lalu ia menjadi seorang yang beragama dan menguruskan kepimpinannya untuk mentadbir kuasa bila diberi kuasa dengan hukum Allah dan sunah Rasulullah Sallallahu alaihi wasallam.
Firman Allah,
وَعَدَ ٱللَّهُ ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ مِنكُمۡ وَعَمِلُواْ ٱلصَّـٰلِحَـٰتِ لَيَسۡتَخۡلِفَنَّهُمۡ فِى ٱلۡأَرۡضِ
Maksudnya, “Dan Allah menjanjikan orang-orang yang beriman dan beramal soleh dari kalangan kamu (wahai umat Muhammad) bahawa Dia akan menjadikan mereka khalifah-khalifah yang memegang kuasa pemerintahan di bumi.”
(Surah an-Nur 24:55)
Keempat, parti itu hendaklah mendidik ahlinya dengan asas ketaatan berteraskan aqidah, iaitu mentaati Allah, Rasulullah dan para pemimpin yang diberi kuasa, dan sifat pemimpin itu hendaklah melaksanakan kuasa mengikut panduan al-Quran dan as-sunnah.
Firman Allah.,
يَـٰٓأَيُّہَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓاْ أَطِيعُواْ ٱللَّهَ وَأَطِيعُواْ ٱلرَّسُولَ وَأُوْلِى ٱلۡأَمۡرِ مِنكُمۡۖ فَإِن تَنَـٰزَعۡتُمۡ فِى شَىۡءٍ۬ فَرُدُّوهُ إِلَى ٱللَّهِ وَٱلرَّسُولِ إِن كُنتُمۡ تُؤۡمِنُونَ بِٱللَّهِ وَٱلۡيَوۡمِ ٱلۡأَخِرِۚ ذَٲلِكَ خَيۡرٌ۬ وَأَحۡسَنُ تَأۡوِيلا
Maksudnya, “Wahai orang-orang yang beriman, taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada Rasulullah dan kepada "Ulil-Amri" (orang-orang yang berkuasa) dari kalangan kamu. Kemudian jika kamu berbantah-bantah (berselisihan) dalam sesuatu perkara, maka hendaklah kamu mengembalikannya kepada (Kitab) Allah (Al-Quran) dan (Sunnah) Rasul-Nya jika kamu benar beriman kepada Allah dan hari akhirat. Yang demikian adalah lebih baik (bagi kamu) dan lebih elok pula kesudahannya.
(Surah an-Nisa’ 4:59)
Ciri keempat ini disokong lagi dengan hadis Rasulullah Sallallahu ‘alaihi wasallam bermaksud, “Tidak ada ketaatan baginya yang mengingkari Allah.”
(Riwayat Tabrani)
“Dengar dan taat adalah wajib bagi setiap orang Muslim, dalam perkara yang ia suka atau benci, melainkan dia diperintah untuk membuat maksiat – maka hilanglah tanggungjawabnya.”
(Hadis Muttafaq’alaih)
Sehubungan dengan ciri keempat di atas, jika berlaku pengkhianatan oleh pemimpin kepada asas-asas perjuangan yang dinyatakan di dalam ciri-ciri di atas, maka pemimpin tersebut tidak boleh lagi ditaati. Malahan pemimpin tersebut layak untuk ‘dihukum’ oleh rakyat, sama menjatuhkannya atau minta dia berundur/meletak jawatan bagi membolehkan seorang pemimpin lain dipilih.
Justeru itu, rasionalisasi Tuan Guru Nik Abdul Aziz mencadangkan kepada Ibrahim/Abu Zahrain agar meletak jawatan adalah menepati skala perjuangan yang bertunjangkan Islam. Ini kerana mereka itu sebelum ini bersama Pakatan Rakyat yang mengenderai perjuangan rakyat untuk menegakkan keadilan dan menolak kezaliman.
Sementara dalam nada berbeza pula, Tuan Guru Nik Abdul Aziz menyokong ura-ura wakil rakyat BN untuk melompat parti bagi menyertai Pakatan Rakyat menjelang 16 September 2008. Ini kerana, wajah parti komponen BN semuanya adalah beralaskan dasar sekular, menolak Islam yang anti-keadilan dan banyak melakukan korupsi-koalisi-nepotisme (KKN). Maka, tindakan meninggalkan parti itu adalah menepati hukum Islam.
Rumusan daripada empat ciri bagi parti yang memperjuangkan prinsip ajaran Islam di atas, maka ia adalah berada di landasan yang memenuhi prinsip keadilan sejagat yang diterima dan seharusnya diperjuangkan oleh semua pihak yang menjalani kehidupan berteraskan agama.
Firman Allah,
لَقَدۡ أَرۡسَلۡنَا رُسُلَنَا بِٱلۡبَيِّنَـٰتِ وَأَنزَلۡنَا مَعَهُمُ ٱلۡكِتَـٰبَ وَٱلۡمِيزَانَ لِيَقُومَ ٱلنَّاسُ بِٱلۡقِسۡطِۖ وَأَنزَلۡنَا ٱلۡحَدِيدَ فِيهِ بَأۡسٌ۬
شَدِيدٌ۬ وَمَنَـٰفِعُ لِلنَّاسِ وَلِيَعۡلَمَ ٱللَّهُ مَن يَنصُرُهُ ۥ وَرُسُلَهُ ۥ بِٱلۡغَيۡبِۚ إِنَّ ٱللَّهَ قَوِىٌّ عَزِيزٌ۬
Maksudnya, “Demi sesungguhnya! Kami telah mengutus Rasul-rasul Kami dengan membawa bukti-bukti dan mukjizat yang jelas nyata dan Kami telah menurunkan bersama-sama mereka Kitab Suci dan keterangan yang menjadi neraca keadilan, supaya manusia dapat menjalankan keadilan.”
(Surah al-Hadid 57:25)
Firman Allah lagi,
وَلَا تُطِعۡ مَنۡ أَغۡفَلۡنَا قَلۡبَهُ ۥ عَن ذِكۡرِنَا وَٱتَّبَعَ هَوَٮٰهُ وَكَانَ أَمۡرُهُ ۥ فُرُطً۬ا
Maksudnya, “Dan janganlah engkau mematuhi orang yang Kami ketahui hatinya lalai daripada mengingati dan mematuhi pengajaran Kami di dalam Al-Quran, serta dia menurut hawa nafsunya dan tingkah-lakunya pula adalah melampaui kebenaran.”
(Surah al-Kahfi 18:28)
Semoga Tuhan Yang Esa sedia menolong mana-mana pemimpin yang berjuang di atas ajaran yang benar (Islam) dan menolak kebatilan (sekular).
Lompat tak boleh, melompat boleh
Persoalan boleh atau tidak boleh seseorang wakil rakyat itu lompat/melompat parti harus dilihat dari segi agama dan moral.
Di sisi agama Islam adalah haram jadah bagi seseorang wakil rakyat itu bertindak lompat keluar parti, lebih-lebih lagi parti yang didukungnya itu memperjuangkan keadilan berteraskan ajaran Islam. Namun, hukumnya halal bagi seseorang wakil rakyat dari parti sekular melompat parti dan menyertai parti lain yang memperjuangkan ajaran Islam.
Dalam konteks, wakil rakyat yang dulunya menang melalui parti yang memperjuangkan prinsip keadilan, tiba-tiba melompat keluar parti dan mengisytiharkan diri sebagai wakil rakyat bebas (tidak menyertai mana-mana parti), maka hukumnya berdosa kerana prinsip bebas adalah telah mengingkari persetujuan dan amanah pengundi yang memilihnya di atas prinsip keadilan.
Meskipun begitu, dari aspek moral yang bebas daripada bayangan agama, sudah pasti menganggap apa bentuk aktiviti wakil rakyat lompat-melompat itu sebagai sah. Ini kerana ukuran yang dipakai adalah prinsip undang-undang, pragmatisme dan prinsip demokrasi sekular. Kesemua prinsip ini tidak mengaitkan soal dosa pahala, etika dan unsur kerohanian masyarakat. Asalkan apa yang dilakukan akan mencapai kepuasan diri dan keegoan politik peribadi. Rujukan agung zaman bagi kes seperti ini adalah peristiwa rampasan kuasa di Perak berlaku diakibatkan oleh tindakan tidak bermoral segi undang-undang, sikap pragmatik dan ego menguasai diri tiga wakil rakyat – Adun Jelapang (DAP), Changkat Jering (KeADILan) dan Behrang (KeADILan) – telah melompat parti dan menyertai bebas lalu menyokong BN.
Sebenarnya huraian di atas adalah realiti timbang tara antara pemikiran politik sekular dengan fikrah perjuangan Islam pegangan Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz. Namun, fikrah perjuangan Islam adalah selari dengan prinsip al-Quran dan menjadi landasan perjuangan kepimpinan di dalam Islam. Sedangkan prinsip politik sekularisme adalah kepuasan kebendaan dan menolak agama.
Justeru itu, adalah silap sama sekali jika membaca maksud pengamatan Tuan Guru di dalam isu wakil rakyat yang keluar (lompat/melompat) parti itu dari aspek pemikiran sekular. Ini kerana konteks pengamatan Tuan Guru adalah keagamaan dan perjuangan berlandaskan keadilan sejagat, bukannya demokrasi semata-mata.
Pandangan benar Tuan Guru Nik Abdul Aziz
Huraian dalil-dalil nyata dan articulate (qat’i) berikutnya adalah menjawab kepada isu-isu yang utarakan di atas. Sekali gus memberi jawapan kenapa Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz, Mursyidul Am PAS tidak bersetuju dengan tindakan wakil rakyat lompat keluar parti (seperti kes Datuk Ibrahim Ali dan Datuk Seri Abu Zahrain Mohamed Hashim). Sebaliknya, Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz bersetuju jika sekiranya wakil rakyat dari parti sekular melompat untuk menyertai parti yang memperjuangkan Islam (contohnya ura-ura wakil rakyat BN menyertai PAS pada 16 September 2008).
Pertama, ciri parti yang direstui sebagai memperjuangkan Islam ialah parti itu hendaklah menerima hakikat pemerintah sebenar di alam raya ini ialah Allah Subhanahu wa taala. Pati sekular sudah tentu tidak akan sama sekali menerima hakikat uluhiyah dan rububiyah Allah Yang Maha Kuasa.
Firman Allah,
أَلَا لَهُ ٱلۡخَلۡقُ وَٱلۡأَمۡرُۗ تَبَارَكَ ٱللَّهُ رَبُّ ٱلۡعَـٰلَمِينَ
Maksudnya, “Ingatlah, mencipta dan memerintah hanyalah hak Allah, Maha Suci Allah Yang Mencipta dan Mentadbirkan sekalian alam.”
(Surah al-A’raf 7:54)
Kedua, ciri kepimpinan parti hendaklah dipimpin oleh pemimpin yang sedia mematuhi perintah Allah, iaitu seorang yang beriman, beramal dan bertakwa kepada Allah dan Rasul.
Firman Allah,
ٱتَّبِعُواْ مَآ أُنزِلَ إِلَيۡكُم مِّن رَّبِّكُمۡ وَلَا تَتَّبِعُواْ مِن دُونِهِۦۤ أَوۡلِيَآءَۗ قَلِيلاً۬ مَّا تَذَكَّرُونَ
“(Katakanlah kepada mereka wahai Muhammad): Turutlah apa yang telah diturunkan kepada kamu dari Tuhan kamu dan janganlah kamu menurut pemimpin-pemimpin yang lain dari Allah; (tetapi sayang) amatlah sedikit kamu mengambil peringatan.”
(Surah al’A’raf 7:3)
Ketiga, pemimpin hendaklah pertama-tamanya yakini dengan janji Allah, lalu ia menjadi seorang yang beragama dan menguruskan kepimpinannya untuk mentadbir kuasa bila diberi kuasa dengan hukum Allah dan sunah Rasulullah Sallallahu alaihi wasallam.
Firman Allah,
وَعَدَ ٱللَّهُ ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ مِنكُمۡ وَعَمِلُواْ ٱلصَّـٰلِحَـٰتِ لَيَسۡتَخۡلِفَنَّهُمۡ فِى ٱلۡأَرۡضِ
Maksudnya, “Dan Allah menjanjikan orang-orang yang beriman dan beramal soleh dari kalangan kamu (wahai umat Muhammad) bahawa Dia akan menjadikan mereka khalifah-khalifah yang memegang kuasa pemerintahan di bumi.”
(Surah an-Nur 24:55)
Keempat, parti itu hendaklah mendidik ahlinya dengan asas ketaatan berteraskan aqidah, iaitu mentaati Allah, Rasulullah dan para pemimpin yang diberi kuasa, dan sifat pemimpin itu hendaklah melaksanakan kuasa mengikut panduan al-Quran dan as-sunnah.
Firman Allah.,
يَـٰٓأَيُّہَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓاْ أَطِيعُواْ ٱللَّهَ وَأَطِيعُواْ ٱلرَّسُولَ وَأُوْلِى ٱلۡأَمۡرِ مِنكُمۡۖ فَإِن تَنَـٰزَعۡتُمۡ فِى شَىۡءٍ۬ فَرُدُّوهُ إِلَى ٱللَّهِ وَٱلرَّسُولِ إِن كُنتُمۡ تُؤۡمِنُونَ بِٱللَّهِ وَٱلۡيَوۡمِ ٱلۡأَخِرِۚ ذَٲلِكَ خَيۡرٌ۬ وَأَحۡسَنُ تَأۡوِيلا
Maksudnya, “Wahai orang-orang yang beriman, taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada Rasulullah dan kepada "Ulil-Amri" (orang-orang yang berkuasa) dari kalangan kamu. Kemudian jika kamu berbantah-bantah (berselisihan) dalam sesuatu perkara, maka hendaklah kamu mengembalikannya kepada (Kitab) Allah (Al-Quran) dan (Sunnah) Rasul-Nya jika kamu benar beriman kepada Allah dan hari akhirat. Yang demikian adalah lebih baik (bagi kamu) dan lebih elok pula kesudahannya.
(Surah an-Nisa’ 4:59)
Ciri keempat ini disokong lagi dengan hadis Rasulullah Sallallahu ‘alaihi wasallam bermaksud, “Tidak ada ketaatan baginya yang mengingkari Allah.”
(Riwayat Tabrani)
“Dengar dan taat adalah wajib bagi setiap orang Muslim, dalam perkara yang ia suka atau benci, melainkan dia diperintah untuk membuat maksiat – maka hilanglah tanggungjawabnya.”
(Hadis Muttafaq’alaih)
Sehubungan dengan ciri keempat di atas, jika berlaku pengkhianatan oleh pemimpin kepada asas-asas perjuangan yang dinyatakan di dalam ciri-ciri di atas, maka pemimpin tersebut tidak boleh lagi ditaati. Malahan pemimpin tersebut layak untuk ‘dihukum’ oleh rakyat, sama menjatuhkannya atau minta dia berundur/meletak jawatan bagi membolehkan seorang pemimpin lain dipilih.
Justeru itu, rasionalisasi Tuan Guru Nik Abdul Aziz mencadangkan kepada Ibrahim/Abu Zahrain agar meletak jawatan adalah menepati skala perjuangan yang bertunjangkan Islam. Ini kerana mereka itu sebelum ini bersama Pakatan Rakyat yang mengenderai perjuangan rakyat untuk menegakkan keadilan dan menolak kezaliman.
Sementara dalam nada berbeza pula, Tuan Guru Nik Abdul Aziz menyokong ura-ura wakil rakyat BN untuk melompat parti bagi menyertai Pakatan Rakyat menjelang 16 September 2008. Ini kerana, wajah parti komponen BN semuanya adalah beralaskan dasar sekular, menolak Islam yang anti-keadilan dan banyak melakukan korupsi-koalisi-nepotisme (KKN). Maka, tindakan meninggalkan parti itu adalah menepati hukum Islam.
Rumusan daripada empat ciri bagi parti yang memperjuangkan prinsip ajaran Islam di atas, maka ia adalah berada di landasan yang memenuhi prinsip keadilan sejagat yang diterima dan seharusnya diperjuangkan oleh semua pihak yang menjalani kehidupan berteraskan agama.
Firman Allah,
لَقَدۡ أَرۡسَلۡنَا رُسُلَنَا بِٱلۡبَيِّنَـٰتِ وَأَنزَلۡنَا مَعَهُمُ ٱلۡكِتَـٰبَ وَٱلۡمِيزَانَ لِيَقُومَ ٱلنَّاسُ بِٱلۡقِسۡطِۖ وَأَنزَلۡنَا ٱلۡحَدِيدَ فِيهِ بَأۡسٌ۬
شَدِيدٌ۬ وَمَنَـٰفِعُ لِلنَّاسِ وَلِيَعۡلَمَ ٱللَّهُ مَن يَنصُرُهُ ۥ وَرُسُلَهُ ۥ بِٱلۡغَيۡبِۚ إِنَّ ٱللَّهَ قَوِىٌّ عَزِيزٌ۬
Maksudnya, “Demi sesungguhnya! Kami telah mengutus Rasul-rasul Kami dengan membawa bukti-bukti dan mukjizat yang jelas nyata dan Kami telah menurunkan bersama-sama mereka Kitab Suci dan keterangan yang menjadi neraca keadilan, supaya manusia dapat menjalankan keadilan.”
(Surah al-Hadid 57:25)
Firman Allah lagi,
وَلَا تُطِعۡ مَنۡ أَغۡفَلۡنَا قَلۡبَهُ ۥ عَن ذِكۡرِنَا وَٱتَّبَعَ هَوَٮٰهُ وَكَانَ أَمۡرُهُ ۥ فُرُطً۬ا
Maksudnya, “Dan janganlah engkau mematuhi orang yang Kami ketahui hatinya lalai daripada mengingati dan mematuhi pengajaran Kami di dalam Al-Quran, serta dia menurut hawa nafsunya dan tingkah-lakunya pula adalah melampaui kebenaran.”
(Surah al-Kahfi 18:28)
Semoga Tuhan Yang Esa sedia menolong mana-mana pemimpin yang berjuang di atas ajaran yang benar (Islam) dan menolak kebatilan (sekular).
Langgan:
Catatan (Atom)