Search Islamic Directory
Keyword:

JOM UBAH!!!

JOM UBAH!!!

UBAH SEKARANG

UBAH SEKARANG

Ulama tiada kuasa vs Ulama ada kuasa

 

 

http://peguampas.blogspot.com/   

Antara isu yang sering dimainkan media ke atas gerakan Islam seperti PAS adalah dakwaan kononnya Pas anti hiburan. Mesej yang cuba dibawa dari dakwaan tidak berasas ini - amat berbahaya untuk memberi kepada gerakan Islam seperti Pas . Memberi sokongan kepada Pas ertinya menyokong supaya industri hiburan ditutup. Tiada konsert, tiada filem, tiada nyanyian. Begitulah fitnah yang sering dimainkan oleh musuh gerakan Islam.

Tidak dinafikan jika yang dimaksudkan hiburan itu adalah satu bentuk keseronokan yang bebas sepenuhnya dari sebarang sekatan dan kawalan maka Pas mengaku bahawa ia memang menentang hiburan sebegitu. Jika yang dimaksudkan dengan hiburan misalnya adalah nyanyian atau lakonan yang melibatkan pergaulan bebas lelaki dan wanita yang tidak terkawal , pakaian yang menjolok mata, senikata dan skrip yang tidak membina keperibadian manusia sepertimana yang ditonjolkan oleh Hollywood atau Bolywood dan ditiru oleh industri hiburan tanahair maka hiburan yang seperti itu akan pasti ditentang oleh Pas meskipun seluruh alam membenci Pas.

Bagi Pas hasrat manusia untuk berhibur adalah satu fitrah manusia. Memandangkan ianya satu fitrah maka adalah mustahil untuk Pas melarang perkara tersebut. Sebaliknya hiburan itu patut disuburkan bagi membantu manusia lari dari masalah dan kerunsingan yang mereka hadapi. Bukankah itu matlamat hiburan ?

Apa yang malang manusia barat mengaitkan hiburan dengan keseronokan yang tidak dikawal. Industri hiburan barat menghiburkan manusia dengan meminta manusia mengikut selera hawa nafsu manusia . Tiada had dan batasan dibenarkan. Hiburan barat adalah berdasarkan falsafah hedonism – keseronokan yang tidak dibatasi oleh sebarang sekatan dan kawalan. Sistem ekonomi kapitalisme bukan sahaja merangsang industri hiburan barat malahan ia juga menjadi pengawal kepada industri hiburan tersebut.

Soal adab, akhlak , maruah, harga diri dan keperibadian insan tidak ada dalam kamus kapitalisme dan dunia hiburan barat. Apabila manusia dibiarkan untuk mengikuti hawa nafsunya untuk berseronok atas nama hiburan ia hanya membantu manusia lari sementara dari masalah dan kerunsingan . Bagaimanapun selepas menikmati hiburan itu ia akan membawa manusia itu kepada beribu masalah yang lain. Paparan akhbar tentang apa yang berlaku kepada artis-artis negara barat dan juga di negara ini – masalah dadah, khalwat, zina, gay, mabuk, kadar penceraian yang tinggi adalah contoh yang boleh kita lihat di depan mata kita.

Sebagai gerakan Islam yang ingin membawa manusia kepada kebaikan dan kesejahteraan yang hakiki Pas tidak boleh membiarkan dunia hiburan terus dinodai oleh acuan dunia hiburan barat. Maka tindakan mengharamkan terus industri hiburan sudah semestinya bukan satu pilihan yang wajar dan bijak. Jika itu pilihan Pas maka ia adalah satu bentuk escapism. Jika itu yang dilakukan maka ia menjustifikasi dakwaan jahat musuh bahawa Pas adalah anti hiburan.

Justeru itu tindakan Kerajaan Kelantan membenarkan konsert jom heboh baru-baru ini bagi saya adalah satu tindakan yang positif dan patut dipuji. Sebelum ini kita juga dapat melihat Negara Iran yang dipimpin oleh golongan ulama telah berjaya membawa revolusi industry perfilemen negara itu – dari industri glamour kepada industry yang membina. Perfilemen Iran menunjukkan bahawa sesebuah filem itu masih mampu menang award meskipun tiada arak dan adegan seks di dalam filem.

Bagi yang tidak senang dengan Pas, tindakan Kelantan yang dipimpin oleh Tuan Guru Nik Aziz membenarkan sure heboh di bumi serambi Mekah dilihat seolah-oleh menempelak kenyataan Mufti Perak sebelum ini yang mengatakan jomheboh atau sure heboh adalah haram.

Jika itu kritikan yang ditujukan kepada Kelantan , jawapan kita mudah sahaja. Haram atau tidak haramnya sesuatu perkara bukan hanya kerana namanya . Sebagai contoh adakah kasino itu haram kerana namanya kasino ? Bagaimanakah jika kasino menukar programnya dari yang berbentuk permainan dengan wang taruhan ( judi ) kepada permainan semata-mata tanpa ada unsur judi. Adakah ketika itu kasino masih haram hanya kerana namanya Kasino !

Sewaktu saya bersama dengan Presiden Pas bertemu para pelajar di Australia suatu ketika dahulu, Presiden Pas, Tuan Guru Dato Seri Abdul Hadi Awang memberikan satu contoh yang menarik kepada pelajar tentang kaedah hukum dalam Islam. Contoh yang beliau berikan adalah melibatkan makan nasi. Beliau mengatakan hukum makan nasi boleh jadi harus atau wajib atau haram mengikut keadaannya. Asal hukum makan nasi adalah mubah ( harus ). Bagaimanapun ia boleh bertukar menjadi wajib jika apabila seseorang itu dalam kebuluran dan hanya ada nasi sahaja dan tidak ada makanan lain di hadapan beliau. Makan nasi ketika itu jadi wajib kerana ingin menjaga nyawa. Makan nasi juga boleh jadi haram jika makan di waktu siang semasa berpuasa di bulan Ramadhan..

Hal yang sama juga boleh berlaku kepada sure heboh. Sure heboh boleh jadi harus atau haram mengikut keadaan . Jika program sure heboh dipenuhi maksiat sudah tentu ia haram. Tetapi jika kandungan maksiat di program itu dapat dibuang atau dielakkan adakah hukum program itu akan terus berkekalan haram hanya kerana namanya sure heboh. Sudah tentu tidak.

Kita percaya bahawa apabila Mufti Perak mengatakan sure heboh haram ianya bukan kerana namanya tetapi kerana isi kandungan program tersebut. Program sure heboh sebelum ini termasuk di Perak sendiri tidak dikawal .Para penonton lelaki dan wanita dibenarkan duduk bersama-sama . Artis wanita dibenarkan terkinja kinja menyanyi di pentas dengan pakaian yang tidak sopan dan tidak menutup aurat. Mufti Perak yang tidak bersandarkan kuasa politik tidak dapat berbuat apa-apa apabila sure heboh berkunjung ke negeri Perak sendiri. Beliau terpaksa akur melihat fatwanya dilanggar oleh orang-orang politik di negeri itu. Konsert sureheboh di Perak terpaksa mengikut gendang TV 3 sebagai penganjur program itu.

Keadaan yang sama tidak berlaku di Kelantan. Di Kelantan pihak penganjur terpaksa ikut gendang Kerajaan yang dipimpin oleh Ulama’. Apabila Kelantan bersuara tiada artis wanita – maka TV 3 ikut. Tiada percampuran lelaki dan wanita- sekali lagi TV 3 ikut. Inilah bezanya apabila Ulama yang bersandar dengan kuasa dengan ulama yang tidak mempunyai kuasa.

Ulama tiada kuasa hanya dapat menyatakan ini haram itu haram tanpa dapat berbuat apa-apa jika manusia tidak endahkan fatwanya.
Apabila TV 3 tidak endah fatwa Ulama yang tiada kuasa maka ulama seperti Mufti Perak tidak boleh buat apa-apa .

Apabila ulama ada kuasa ia boleh bertindak dengan lebih aktif dan efektif. Ia boleh ‘dictate” pihak penganjur supaya tunduk kepada peraturan Kerajaan negeri. Akhirnya ulama yang ada kuasa boleh menawarkan rakyatnya hiburan alternatif yang terbaik kepada sure heboh yang diharamkan oleh ulama yang tiada kuasa.


Mohamed Hanipa Maidin,
AJK PAS Pusat.

 

 

Premortem PRK Hulu Selangor III: Pertarungan kalahmati?


greensaff.blogspot.com   


Antara BN dan PR, kedua-duanya mahukan kemenangan. PR mahu menang untuk menyatakan bahawa BN totally ditolak rakyat. Kemenangan ini juga memberi isyarat bahawa pemerintahan PR di Selangor berjaya. Tambahan pula, PR adalah penyandang kerusi ini. PR tidak mahu kehilangan kerusi mereka di parlimen lagi setelah kehilangan 4 kerusi secara 'percuma' dek tindakan keluar parti oleh beberapa MP PKR.

Di sebelah BN pula, mereka juga memerlukan kemenangan. Menang untuk menyatakan bahawa rakyat sudah menerima mereka. Menang untuk memulihkan semangat mereka jika dapat merampas kerusi PR setelah kalah di banyak PRK apatah lagi apabila kerusi mereka dirampas di Kuala Terengganu.

BN juga menagih kemenangan ini setelah dimalukan PR pada PRK-PRK sebelumnya..(kecuali Batang Ai dan Bagan Pinang). Mereka mahu buktikan bahawa idea 1Malaysia Najib disenangi rakyat. Jika mereka menang, harapan untuk mempertahankan kerajaan pusat pada PRU 13 masih lagi bersinar.

Kekalahan akan memberikan tekanan yang besar tidak kira kepada PR mahupun BN. Jika PR kalah,bermakna rakyat tidak mempercayai wakil rakyat PR yang suka keluar parti. Jika BN kalah, mereka harus bersedia untuk meninggalkan Putrajaya pada PRU 13.

Apa pun,memang adat petandingan dalam pilihanraya,semua pihak yang bertanding mahu kemenangan. Tidak kira mereka kerajaan,pembangkang mahupun calon bebas.

BAGAIMANA UNTUK BN MENANG????

Bagi BN, mereka mempunyai peluang cerah untuk menang disebabkan 3 kerusi DUN dalam Perlimen tersebut kepunyaan mereka. Mereka perlu menyelesaikan beberapa kemelut sebelum layak digelar pemenang.

PERTAMA, isu calon. Terdapat beberapa pertelingkahan antara MIC dan UMNO untuk meletakkan calon. MIC mahu status quo dikekalkan manakala UMNO mahu calon melayu dari UMNo diletakkan pula di situ.

Bagi UMNO,mereka kalah di peringkat Parlimen disebabkan rakyat tidak sukakan Palanivel dan MIC. Masyarakat setempat mahukan wakil Melayu. Jika kemelut ini dapat dirungkai, jentera BN akan berjalan lancar. Tetapi andainya tidak, mereka bakal hadapi undi protes buat kali kedua.
Kepimpinan BN wajar untuk mempertimbangkan cadangan ini jika tidak mahu dimalukan lagi. Semangat jentera UMNO akan bangkit jika calon dalam kalangan mereka. Lagipun,kawasan ini majoriti Melayu.

KEDUA, untuk BN menang, seperti biasa,mereka akan gunakan semaksima mungkin media yang sememangnya bawah kawalan mereka. Canangan untuk memburukkan PR adalah amat mudah dengan 'skuad tambahan' ini. Dengan bantuan media ini, jentera BN dilihat tidak perlu bekerja banyak.

KETIGA, pelbagai isu akan dibangkitkan PR pada sesi kempen nanti. BN harus menyediakan jawapan yang konkrit bagi menangkis serangan itu. Tetapi, jika jawapan yang diberikan itu adalah jawapan sekadar untuk berhelah, BN harus bersedia menerima kekalahan.BN harus sedar yang pengundi di Hulu Selangor bukan seperti budak tadika yang boleh ditipu hidup-hidup.

Rakyat sekarang mempunyai pelbagai sumber lain yang mereka lebih mempercayainya. Rakyat memerlukan hujah yang nyata dan tepat. Jika BN senang kalau dTV1,TV2 dan TV3 menyebelahi mereka, mereka harus sedar, TV Selangor dan madia alternatif yang lain lebih dipercayai.

PAKATAN PERLU BERSTRATEGI


Secara psikologi,PR berada dalam tekanan kerana kerusi ini milik mereka. Mempertahankan kemenangan lebih susah daripada bertanding di kawasan lawan.
Walaubagaimanapun, Pakatan Rakyat juga mempunyai peluang untuk menang. Cuma harus diingat kawasan ini bukanlah seperti Permatang Pauh mahupun Kuala Terengganu. Rekod yang PR memenangi kawasan ini baru sekali iaitu pada 2008 yang lalu.

Untuk menang, PERTAMA, kesepakatan antara komponen PR mestilah padu. Kesepakatan yang ditunjukkan dalam siri ceramah 'Selamatkan Malaysia' dan pada Konvensyen PR yang lalu harus dikekalkan. Jika tidak,rakyat akan melihat mereka tidak mempu untuk menggantikan BN.

Semua jentera parti tidak kira PKR, PAS mahupun DAP mesti degerakkan sepenuhnya. Kobarkan semangat jentera untuk menumbangkan BN. Kesepakatan yang sebelum ini dtunjukkan PR amat menarik perhatian rakyat. Walaupun berbeza ideologi,mereka mesih boleh duduk bersama. Sebagai bukti, kesepakatan yang ditunjukkan mereka telah membuahkan hasil pada PRK-PRK yang lepas.

KEDUA, calon yang diletakkan haruslah orang tempatan. Desas desus yang disebar bahawa PKR akan meletakkan Zaid Ibrahim harus difikirkan semasak-masaknya. Walaupun beliau sudah dikenali ramai,tetapi pandangan dan kehendak akar umbi harus diambil kira. Jangan disebabkan kesilapan memilih calon,mereka terlepas satu lagi kerusi.

Ketua AMK, Shamsul Iskandar Mohd Akin juga dikatakan disebut-sebut sebagai pilihan calon. Namun,Anwar patut mendengar dahulu pendapat ahli cabang Hulu Selangor. Cadangan untuk meletakkan calon PAS juga perlu ditangguhkan. Bak kata Hadi Awang, PKR didahulukan. Sikap toleransi yang ditunjukkan beliau harus dituruti ahli-ahli yang lain.

KETIGA, pekung UMNO-BN harus dibuka seluas-luasnya. Banyak isu yang boleh dibangkitkan PR supaya rakyat menolak BN. Isu-isu nasional dan tempatan harus diperjelaskan sebaik mungkin oleh penceramah dan jentera penerangan PR. Banyak isu yang boleh dimainkan seperti APCO, GST, kehilangan enjin F-5E, kapal selam Scorpion, isu Perak, rasuah dalam UMNO, PKFZ, royalti Kelantan, isu arak, kemelut MCA dan banyak lagi.

KEEMPAT, PR juga harus menangkis serangan daripada BN. BN semestinya akan mengunakan isu lompat parti MP PKR. PR harus bersedia dengan jawapan yang lengkap bagi menjawab hentaman yang bakal tiba. PKR juga harus bersedia dengan serangan daripada bekas wakil rakyat mereka yang kini ibarat 'attack dog' UMNO.

KELIMA, isu dakwaan liwat Anwar juga pasti akan digunakan dalam usaha mewujudkan political image Anwar yang buruk. Hal ini kerana,masyarakat secara umum melihat PKR itu Anwar,dan Anwar itu PKR. Jadi untuk mengurangkan undi kepada PKR,imej Anwar harus dicoreng sehitam-hitamnya.

Jadi,untuk PR mengatasi isu itu, VCD fatwa Dr. Yusuf Qaradhawi harus dicetak sebanyak mungkin dan diedar secara percuma kepada pengundi. Biar rakyat tahu bahwa dunia tidak mempercayai konspirasi itu.

Kesimpulannya,kedua-dua pihak mempunyai peluang 50-50 pada PRK kali ini. PR mempunyai kelebihan kerana berlaku pertelingkahan antara MIC-UMNO serta isu-isu nasional yang membelit BN. Manakala BN pula mempunyai kelebihan dari segi jentera media dan penduduk Felda yang ramai yang sememangya pengundi tegar mereka.

Tetapi,pilihanraya ini seperti pertarungan 'sudden death'. Jika BN menerima kekalahan,mereka harus sedar bahwa hayat mereka sudah hampir kepada ajal. Jika PR pula kalah,mereka harus bermuhasabah dan melupakan hasrat untuk menduduki Putrajaya kerana rakyat menolak parti yang mempunyai wakil-wakil rakyat yang tidak konsisten serta tidak tetap prinsip.

Sumber : Harakahdaily.Net

Premortem PRK Hulu Selangor II: P94 kerusi hangat


greensaff.blogspot.com   


Berdasarkan analisis yang dibuat sebelum ini,menunjukkan BN mempunyai peluang cerah untuk merampas P94. Hal ini kerana jumlah majoriti undi yang terkumpul di ketiga-tiga DUN tersebut adalah 6,179 undi. Tetapi di peringkat Parlimen PKR menang dengan majoriti 198 undi. Undi BN 'lari' begitu banyak di petiundi parlimen.

Mengapa jadi begini?


PERTAMA, kalau ikut apa yang dilapor agendadaily (portal berita umno),cerita yang bertiup di Hulu Selangor ialah ini semata-mata kerana orang di situ mahukan calon Melayu sebagai Ahli Parlimen mereka. Ada juga benarnya,kalu tidak masakan undi BN boleh lari sebegitu banyak di Parlimen. Bukannya sedikit, tetapi 5,981 undi. Hampir 6000!

Berita yang tersebar dapat dilihat kebenarannya apabila UMNO mendesak kepimpinan BN pusat supaya kerusi itu diberikan kepada UMNO. Tapi,mahukah MIC menyerahkannya?? Terpulanglah kepada mereka.

KEDUA, besar kemungkinan juga ini disebabkan oleh undi protes kaum India terhadap MIC (lebih2 lagi G.Palanivel adalah Timb. Presiden MIC) yang mencakupi 19% pengundi di parlimen tersebut. Semasa PRU12, terdapat isu hangat yang melanda kaum India iaitu isu HINDRAF. MIC dilihat gagal membela nasib mereka menyebabkan protes diterjemah dalam peti undi.
Ini juga adalah pendapat yang boleh diterima kerana undi kaum India sebanyak 12,000 di sini.

KETIGA, undi yang diberikan kepada PKR melalui Dr. Zainal mungkin kerana menifestonya di peringkat nasional ketika itu dilihat lebih menguntungkan rakyat. DS Anwar menjanjikan penurunan harga minyak sebanyak 50 sen berbanding manifesto BN yang hanya menawarkan Selamat,Aman dan Makmur.

BN menawarkan manifesto 'selamat' ketika rakyat bimbang tentang keselamatan terutama pada masa itu hangat tentang isu kanak-kanak hilang (i.e nurin jazlin). Perkara sebaliknya dilakukan PKR di kala rakyat resah dengan kenaikan harga minyak dan barang keperluan harian, mereka tampil dengan manifesto yang begitu bergaya dan menggiurkan..yang pasti membuat sesiapa sahaja terkesima. Jika harga minyak diturunkan 50sen merupakan anugerah yang tidak terkira oleh rakyat.

Rakyat juga ketika itu melihat kepimpinan negara cukup lemah kerana gagal menstabilkan ekonomi ketika krisis harga minyak. Rakyat secara umum mengharapkan Anwar untuk membetulkan keadaan dan lebih cenderung untuk meyakini kepimpinan beliau berdasarkan prestasi semasa beliau menjadi TPM. Justeru,undi diberi kepada PKR di Parlimen untuk mengangkat Anwar sebagai PM. Dan jika dilihat, PKR mendapat kerusi terbanyak di Parlimen selepas PRU 2008.

Faktor KEEMPAT adalah faktor calon. Dr Zainal sendiri telah dikenali rakyat setempat. Beliau sebelum menyertai PKR merupakan Timb. Menteri Besar Selangor. Perkhidmatannya yang baik semasa menjawat jawatan itu pada 1999 memberikan kredit kepada beliau apabila berdepan masyarakat setempat.

Sebelum itu,beliau merupakan orang kuat Umno Selangor dan pernah menjadi Exco kerajaan negeri selama lapan tahun dan Ketua Umno Bahagian Hulu Langat selama 14 tahun. Jadi bagi orang UMNO,tiada masalah untuk memberi undi kepada beliau. Hal ini kerana ramai juga ahli UMNO yang melakukan protes terhadap kepimpinan pusat di bawah Pak Lah. Bagi umno (yang kuat perkaumannya), lebih baik undi Dr Zainal kerana beliau orang Melayu berbanding mengundi G.Palanivel.

KELIMA, jika dilihat dari segi keputusan pilihanraya,banyak kertas undi yang tidak dipulangkan dan undi rosak. Undi rosak sebanyak 1466 manakala kertas yang tidak dikembalikan sebanyak 223. Jika dicampur, ia merangkumi 1,689 undi.

Ini bukanlah sesuatu yang sedikit. Ia 3.5% daripada keseluruhan undi!! Bukan peratusan yang kecil bagi sesebuah pilihanraya. Jelas di sini dapat kita lihat bagaimana undi protes dilakukan oleh pengundi di Hulu Selangor.

Kesimpulannya, PR tidak berada dalam zon selesa walaupun kerusi itu disandang PKR sebelum ini. Jika umno dapat mengatasi masalah calon,undi protes dan membawakan manifesto yang menarik..tidak mustahil kerusi itu kembali ke tangan mereka dengan majoriti besar.


p/s : Adakah PR mampu mempertahankan kerusi mereka ini?? Bagaimana strateginya??


Sumber : Harakahdaily.Net

Premortem PRK Hulu Selangor I: Pakatan Rakyat akan kalah?


greensaff.blogspot.com   


Pertama sekali,jangan terkejut dengan hipotesis ini. Apa yang ditulis adalah pandangan peribadi greensaff semata-mata berdasarkan analisis dari pilihanraya sebelum ini dan keadaan semasa politik negara.

Sejarah P94 Hulu Selangor

Secara tradisi,kerusi ini merupakan milik PAS. PAS sejak merdeka,tidak pernah gagal untuk meletakkan calon di kawasan tersebut. Tetapi semuanya menemui jalan buntu dan tidak dapat menewaskan BN.

Calon yang diletakkan PAS di situ bukanlah calang-calang. Pada PRU 2004, PAS meletakkan Dato' Ismail Kamus untuk bertanding tetapi tewas kepada G.Palanivel dengan majoriti 14,483.

Namun, pada PRU12 2008, kerusi itu diberikan kepada PKR.

PKR melalui calonnya Datuk Dr Zainal membuat kejutan dengan menang kerusi tersebut tetapi majoriti hanya 198 undi. Bagi Umno, untuk mendapat balik 200 undi bukan satu halangan bagi Barisan Nasional.

Kenapa saya berkata begitu?

Baiklah,yang pertama, jika diperhatikan,ketiga-tiga DUN di parlimen Hulu Selangor dimenangi oleh Barisan Nasional. Dan jika dihitung majoriti kemenangan calon BN di tiga DUN iaitu Hulu Bernam,Kuala Kubu Bharu dan Batang Kali jumlah terkumpul ialah 6,179 undi.

Di Hulu Bernam,Ketua UMNO Bahagian Hulu Selangor, Datuk Isris Abu Bakar menewaskan calon PAS Abdul Shukor Ali dengan majoriti 3,549 undi. Idris mendapat 7,985 undi manakala Shukor 4,436 undi.Di situ ada seramai 17,549 pengundi.

Di DUN Kuala Kubu Bharu calon MCA ,Wong Kun Moon menewaskan calon DAP Annamalai Ramu dengan majoriti 448 undi. Beliau dapat 6,107 undi manakala Ramu 6,555.Pengundi di situ ialah seramai 18,212 orang.

Di DUN Batang kali calon UMNO Mohd Isa Abu Kasim menewaskan calon Mohd Nasarudin Abdul Aziz dengan majoriti 2,179 undi . Mohd Isa dapat 11,724 undi manakala Mohd Nasarudin 9,545 undi. Pengundi ialah seramai 27,832 orang. Calon kerusi Parlimen BN ialah Timbalan Presiden MIC Datuk G Palanivel.Beliau dapat 22,979 undi manakala Allahyarham Dr Zainal 23,177. Pengundi untuk kerusi Parlimen ialah seramai 63,593 orang.

Maknanya,Dr Zainal mendapat undi protes mereka yang menyokong tiga calon BN di 3 DUN..iaitu sebanyak 5,981 undi.
Kedua, isu yang membelit PKR bukanlah sesuatu yang boleh dipandang enteng. Isu MP PKR yang keluar parti pasti akan digunakan habis-habisan oleh BN untuk melanyak PR. Seakan sesuatu yang pasti, BN akan menggunakan calon ini untuk mendedahkan pekung PR sebanyak-banyaknya pada waktu kempen nanti.

Dan amaran ini telah diberi oleh Timb. Pengrusi BN, Tan Sri Muhyiddin Yassin. BN dilaporkan 'cukup senjata' untuk melawan PR di Hulu Selangor.

Ketiga, halangan besar PR dalam memenangi kawasan ini adalah empat kawasan Felda yang ada dalam kawasan Hulu Selangor Felda Gedangsa, Soeharto, Sungai Tengi dan Sungai Tengi Selatan. Seperti yang diketahui, felda kebiasaannya adalah kubu UMNO.

Sudah pasti UMNO akan kempen habis-habisan di sana. Dan felda telah memberikan kredit kepada UMNO dan mebuatkan mereka dalam keadaan selesa.

Keempat, kalau diperhatikan keadaan semasa, mood rakyat lebih memihak kepada BN. Majlis anjuran UMNO, Juara Rakyat mendapat sambutan 10,000 orang di Bukit Sentosa pada 9 Januari. Ini jauh lebih ramai berbanding ceramah Himpunan Selamatkan Malaysia yang dianjurkan Pakatan Rakyat dihadiri 5,000 orang pada malam 26 Mac.

Najib dilihat lebih disenangi orang2 UMNO berbanding Pak Lah. Mungkin ini adalah hasil laporan media yang mencanang habis-habisan kempen 1Malaysia. 1Malaysia dilaporkan sebagai 'berjaya' oleh media menyebabkan mood rakyat tidak menyebelahi PR.

Kelima, Umno telah sekian lama melancarkan kempen rampas Selangor, 'Selangor Bangkit' dalam usaha mendaptkan kembali kuasa. Pelbagai perkara didedahkan untuk menghasut rakyat Selangor agar tidak mempercayai kepimpinan TS Khalid,walaupun kadang-kadang perkara itu tidak betul dan memakan diri sendiri.
Jika masih ingat, Umno telah mengganggu pentadbiran Selangor dengan bermacam-macam isu seperti Kandang Khinzir, Air Percuma, Kepala lembu dan sebagainya. Jadi, kesempatan yang ada pada kempen PRK ini nanti pasti akan dugunakan sepenuhnya untuk memburukkan imej kerajaan Selangor di bawah pimpinan PKR. Ingat,UMNo akan melakukan apa sahaja cara untuk merampas kerusi ini.

Kesimpulannya,BN berada dalam keadaan selesa berbanding PR walaupun kerusi itu disandang PKR sebelumnya. BN juga dilihat mampu untuk merampas P96 Hulu Selangor sebagaimana PAS merampas kerusi mereka di Kuala Terengganu.

p/s : Mengapa undi diberi kepada PKR pada PRU12 walaupun G.Palanivel telah mewakili kawasan itu dengan majoriti selesa selama 2 penggal berturut-turut????


Sumber : Harakahdaily.Net

Nota Ucapan Anwar Ibrahim Di Parlimen Berkenaan Skandal APCO – 30 Mac 2010

By Anwar Ibrahim
MUKADIMAH

Terima kasih kepada Tan Sri Speaker kerana memberi ruang kepada saya untuk memberi penjelasan mengenai peranan dan skop penglibatan firma perhubungan awam bernama APCO. Isu ini wajar diberi perhatian khusus kerana ianya bukan sekadar isu 1Malaysia atau 1Israel atau tohmahan yang dilemparkan kepada saya sebagai seorang agen Yahudi. Namun demikian, isu-isu terbabit ditenggelami jika hendak dibandingkan dengan skandal dahsyat yang bakal didedahkan hari ini; yang tidak bersangkutan dengan kedudukan mahupun reputasi saya atau pun reputasi rakan-rakan saya. Sesungguhnya keselamatan negara kita dalam bahaya. Isu ini membongkar politik kronisme yang membarah serta rundingan sulit pihak tertentu sehingga membelakangkan kepentingan rakyat dan negara. Tidak dapat dinafikan lagi kini wujud ancaman terhadap keselamatan nasional, maklumat strategik negara terdedah kepada agensi perisikan asing dan tercalarnya maruah umat.

Bagi mengelak sebarang keraguan penjelasan saya hari ini bukan sekadar muslihat politik atau tuduhan tidak berasas, Insya Allah, setiap kenyataan saya hari ini akan disokong dengan dokumen, rencana malah salinan perjanjian yang ditandatangani oleh pihak-pihak terbabit.

Sehingga kini Perdana Menteri belumpun memberi sebarang maklum balas terhadap gesaan saya agar segera mendedahkan serta memperincikan bentuk hubungan di antara kerajaan dan APCO, apa skop tugasannya, jumlah peruntukannya, setiap penasihat yang terbabit; peranan serta pengaruh mereka dalam kerajaan.

Selama ini kita hanya dimaklumkan bahawa penglibatan APCO adalah terhad, tetapi kenyataan-kenyataan yang dikeluarkan kebelakangan ini menunjukkan penglibatan yang lebih menyeluruh dan membimbangkan.

Ini berdasarkan kepada jawapan Menteri di Jabatan Perdana Menteri sendiri yang menyatakan:

“Kerajaan ada melantik Syarikat APCO Worldwide Sdn Bhd untuk melaksanakan perkhidmatan berkaitan komunikasi kepada Kerajaan Persekutuan secara menyeluruh…APCO Worldwide juga disarankan menjayakan program untuk mempromosi dan meningkatkan imej Malaysia di luar negara. ”

Manakala bagi pihak APCO sendiri, mereka merumuskan penglibatan mereka seperti berikut:

“APCO’s work has included communication support for a broad range of reform initiatives undertaken by the government of Malaysia, especially in the areas of creating jobs, promoting education, and strengthening delivery of services to the people.”

Kenyataan tersebut sebenarnya membuka pekung serta memunculkan lebih banyak persoalan. Ini bukan syarikat perhubungan awam biasa yang sekadar menulis ucapan mahupun kenyataan akhbar ataupun bertindak melonjakkan imej Perdana Menteri walau itupun amat dikesalkan kerana ianya dilakukan menggunakan dana rakyat. Dilaporkan usaha ini menelan belanja sekitar RM 20 juta. Secara sedar atau tidak kenyataan APCO mengakui bahawa lantikannya adalah untuk membantu strategi komunikasi yang menyeluruh, bermakna firma tersebut terlibat secara langsung memberi bantuan komunikasi di dalam pelbagai inisiatif dan dasar kerajaan. Ini bermakna, APCO terlibat secara langsung dalam mempengaruhi mesej yang disampaikan kepada rakyat dan saya akan terangkan dengan mendalam kenapa perkara ini sangat membahayakan kepada rakyat dan negara.

Pada 18hb Mac 2010, APCO mengeluarkan kenyataan menafikan penglibatan mereka dengan gagasan 1Malaysia, kononnya konsep itu wujud sebelum APCO dilantik sebagai firma perunding.

Penafian yang dibuat oleh APCO itu merupakan usaha mereka untuk mengelirukan kita akan tarikh sebenar firma tersebut terbabit dengan pentadbiran Perdana Menteri sekarang. Penafian tersebut menggambarkan bahawa ianya tidak mempunyai sebarang hubungan dengan pentadbiran Dato’ Sri Najib Razak, atau Dato’ Sri Najib sendiri, pembantunya atau para penasihatnya.

Sebuah portal berita telah melaporkan pada 28 Julai 2009 setakat mana penglibatan APCO dengan pentadbiran Perdana Menteri Dato’ Seri Najib.

Antara lain, dilaporkan bahawa perkhidmatan APCO ini diperkenalkan kepada Perdana Menteri oleh Omar Mustapha, penasihat Perdana Menteri yang juga teman lama YB Rembau dan rakan kongsi firma perunding Ethos Consultancy. Saya akan buktikan selepas ini bagaimana perkaitan di antara Omar Mustapha dan APCO sebelum pun APCO dilantik secara rasmi sebagai perunding kerajaan.

Walaupun yang diumumkan kepada negara dan rakyat bahawa 1Malaysia dicetuskan sendiri oleh Perdana Menteri peranan Ethos Consultancy tidak boleh diremehkan. Ternyata kebanyakan dari kita tidak menyedari hubungan akrab eksekutif Ethos dan APCO yang masih berterusan.

Sebab itu kita tidak hairan, sebaik sahaja Dato’ Seri Najib menjadi Perdana Menteri, Omar Mustapha dikhabarkan membawa masuk APCO menjadi perunding komunikasi kerajaan.

Malah, laporan berita tersebut dengan jelas menyatakan bahawa seorang penasihat dari APCO telah pun ditempatkan di pejabat Perdana Menteri sejak dari awal Perdana Menteri mengambil alih.

APCO juga dilaporkan terlibat secara langsung dalam menentukan strategi 100 hari pentadbirannya, termasuklah mesej dan dasar utama seperti 1Malaysia dan inisiatif yang lain.

Berdasarkan laporan tersebut juga pegawai-pegawai kanan kerajaan dikatakan tidak selesa apabila Perdana Menteri ingin menganugerahkan kontrak bernilai RM20 juta kepada APCO untuk meneruskan kerja-kerja rundingan kepada kerajaan. Kontrak itu dijangka dianugerahkan antara bulan Julai dan September 2009; iaitu selepas penglibatan individu dari APCO yang dibawa masuk pada tempoh awal Perdana Menteri mengambil alih.

Semua ini bukan saya yang kata, bukan Pakatan Rakyat yang cipta – semuanya telah pun dilaporkan sejak tahun lalu dan ianya belum pun dinafikan pihak yang dikatakan terlibat.

Sebab itu mengambil kira beberapa peristiwa atau contoh yang berlaku apabila kerajaan ditipu oleh penasihat-penasihat asing sehingga menyebabkan kerugian berbillion ringgit; atau diaibkan di peringkat antarabangsa; saya melihat episod perlantikan APCO ini sebagai satu lagi kelalaian yang boleh merugikan dan membahayakan negara.

Adalah menjadi tanggungjawab saya untuk mengingatkan Perdana Menteri dan kerajaan untuk tidak mengulangi kesilapan dan kelalaian lepas apabila terlalu percayakan penasihat asing sehingga kita tidak memeriksa dengan tepat reputasi mereka serta penglibatan mereka sebelum ini. Apatah lagi perlantikan tersebut diselubungi misteri dan tanpa penelitian.

Dulu, mantan Perdana Menteri mengizinkan kerajaan melantik David Zaidner dari firma Marc Rich untuk menasihati agensi kerajaan dan Bank Bumiputra cuba memanipulasi pasaran timah sedunia sehingga kita kerugian besar. Tidak sewajarnya kita lupa skandal Maminco itu. Mantan Perdana Menteri ketika itu seolah-olah tidak meneliti dahulu rekod David Zaidner, yang diketahui umum tidak suka mengikut peraturan dan undang-undang di dalam amalannya.

Kemudian, episod yang membabitkan Jack Abramoff hanya untuk mendapatkan satu temujanji dengan Presiden Bush dalam tahun 2002 dengan membayar USD$1.2 juta tanpa memeriksa dahulu latar belakang Jack Abramoff. Dalam tahun 2006, kerajaan Malaysia dimalukan apabila Jack Abramoff didapati bersalah menipu dalam satu transaksi kewangan sehingga dipenjarakan dan pada masa itulah semua penglibatan kerajaan Malaysia didedahkan. Abramoff juga merupakan seorang pelobi yang terlibat dalam penipuan tanah kaum peribumi Amerika Syarikat(Red Indian) untuk tujuan pembinaan kasino. Perlantikan Abramoff juga dibuat dengan penuh kerahsiaan dan pasti tidak diketahui umum sekiranya Abramoff tidak diheret ke muka pengadilan di Amerika Syarikat.

Walaubagaimanapun, mantan Perdana Menteri tersebut hanya memberikan tugasan yang spesifik kepada firma Marc Rich dan Jack Abramoff dan tidak melibatkan perjalanan jentera kerajaan yang menyeluruh.

Dalam konteks inilah, kita melahirkan kebimbangan kerana kenyataan keraajaan sendiri menjelaskan bahawa mereka memainkan peranan penting membentuk strategi komunikasi kerajaan dalam dasar-dasar penting terutamanya yang melibatkan rakyat. Kenyataan APCO menyatakan:

“will work to assist in strengthening the government’s online and other strategic communication capabilities to speed the delivery of accurate information to the media and public.”

Sekarang, kebimbangan kita bukan sahaja latar belakang APCO, tetapi bentuk penglibatan APCO dengan kerajaan Malaysia dan apakah maklumat yang telah dikongsi oleh kerajaan dengan APCO.

APCO DAN MODUS OPERANDI

Tetapi sebelum kita meneliti dengan lebih dalam kenapa penglibatan APCO secara rapat dengan kerajaan merupakan satu risiko yang wajar kita elakkan, kita perlu meneliti dahulu modus operandi firma-firma seperti APCO.

Hanya dengan memahami modus operandi yang digunakan oleh APCO, baru kita boleh memahami kenapa penglibatan APCO dengan kerajaan Malaysia diselubungi misteri dan rahsia.

APCO memanglah sebuah firma hubungan awam bertaraf antarabangsa. Reputasinya digilap kerana penglibatan tokoh-tokoh yang ada kaitan dengan pentadbiran Amerika Syarikat atau pun ahli-ahli politik di Capitol Hill.

Pada masa yang sama, APCO juga menggunakan khidmat mereka yang mempunyai pengaruh di dalam bidang atau kerajaan masing-masing. Kalau kita lihat senarai Panel Penasihat Antarabangsanya, ahli penasihat APCO termasuklah beberapa tokoh diplomatik dan tokoh perisikan Israel.

Oleh itu, adalah penting untuk Dewan dan rakyat memahami bahawa reputasi APCO adalah sebagai sebuah firma pelobi. Apa fungsi firma pelobi di Washington?

Selalunya mereka akan mengaturkan perjumpaan atau seminar untuk membaiki imej sesebuah organisasi; terutamanya pemimpin-pemimpin yang mempunyai rekod hak asasi atau rasuah yang buruk di mata dunia.

Jadi, fungsi utama mereka adalah untuk membaiki imej pemimpin-pemimpin (atau badan-badan) yang mempunyai rekod yang tidak baik. Saya akan senaraikan selepas ini contoh-contoh pemimpin sebegini; yang secara tidak langsung kini Perdana Menteri Dato’ Seri Najib telah mendapat penghormatan kerana tergolong dengan pemimpin-pemimpin sebegini.

Untuk menjalankan tugas ini, mereka juga perlu menjaga nama dan reputasi mereka sebagai firma perhubungan awam. Sebab itu ada beberapa perkara penting di dalam modus operandi mereka yang perlu kita fahami.

Pertama – mana-mana pihak yang mengambil APCO sebagai perunding akan menandatangani perjanjian. Salah satu bahagian utama di dalam perjanjian ini adalah mengenai perkara-perkara rahsia; dengan izin “Confidentiality” atau “non-disclosure”.

Reputasi APCO sebagai firma pelobi banyak bergantung kepada kemampuannya menangkis soalan-soalan mengenai peranan dan penglibatannya dengan badan yang melantiknya, terutamanya pemimpin-pemimpin yang berimej buruk ini.

Sebab itu, tidaklah sukar untuk Barisan Nasional ingin mengabui mata rakyat dengan meminta APCO mengeluarkan kenyataan menafikan penglibatan dalam 1Malaysia, atau peranan sebenar dengan kerajaan Malaysia. Biar saya ingatkan rakyat Malaysia tidak mudah untuk diputarbelitkan.

Mereka faham bahawa adalah menjadi sebahagian dari tugas APCO, seperti yang termaktub di dalam perjanjian lantikan bersabit perkara-perkara sulit dan rahsia; untuk melindungi klien mereka dan secara langsung menafikan penglibatan.

Saya ambil contoh dua perjanjian lantikan yang melibatkan APCO. Satu yang ditandatangani oleh kerajaan Malaysia dengan APCO bertarikh 4hb Ogos 2009 yang secara khusus memberi tugasan kepada APCO untuk membaikpulih imej kerajaan Malaysia. Ini mempunyai tandatangan Setiausaha Akhbar Perdana Menteri sendiri, iaitu Datuk Tengku Sariffuddin Tengku Ahmad yang menunjukkan betapa dekatnya APCO dengan Perdana Menteri – sedangkan pada kebiasaannya perjanjian kerajaan hanyalah ditandatangani oleh pegawai-pegawai kerajaan sahaja.

Satu lagi contoh adalah perjanjian lantikan oleh Kerajaan Israel yang melantik APCO untuk menjalankan tugasan yang sama, bertarikh 9hb Januari 1992. Pada jangka waktu yang sama, Ehud Barak masih berkhidmat sebagai Ketua Turus Angkatan Tentera Negara Israel.

Kedua-dua perjanjian ini dengan jelas menghuraikan peranan APCO sebagai pelobi; yang antara lain perlu menyimpan rahsia-rahsia kerajaan yang diberikan kepada APCO dalam menjalankan tugasan. APCO juga tidak boleh mendedahkan maklumat kecuali diberi keizinan oleh kerajaan Malaysia. APCO malahan terlibat dengan apa yang dipanggil sebagai komunikasi strategik yang menyeluruh.

Kita berhak menuntut kerajaan dan Perdana Menteri datang ke Dewan Rakyat dan berterus terang mengenai perjanjian yang telah ditandatangani dengan APCO – terutamanya semua soalan-soalan yang telah saya timbulkan minggu lalu mengenai tugasan, bayaran, penasihat-penasihat yang terbabit dan pengaruh mereka setakat ini.

Berbalik kepada modus operandi yang kita tekankan tadi. APCO dalam operasinya membentuk pertalian dengan kerajaan-kerajaan yang melantiknya menggunakan firma bersekutu (dengan izin “associates”) di seluruh dunia. Selain Asero, firma bersekutu lainnya adalah Global Political Strategies.

Di Israel, salah satu firma bersekutu adalah Asero Worldwide10 yang diketuai oleh Doron Bergerbest-Eilon, bekas Ketua Perlindungan dan Keselamatan, Agensi Keselamatan Israel dengan berpangkat Mejar Jeneral. Beliau juga adalah salah seorang penasihat antarabangsa kepada APCO.

Jadi kontrak-kontrak yang melantik APCO tidak semestinya di antara APCO dan kerajaan semata-mata. Kerajaan boleh sahaja melantik firma bersekutu APCO tetapi tenaga pakar dan jaringan penasihatnya serta jaringan sekutunya adalah dari APCO.

Kalau di Israel, lantikan dibuat melalui Asero Worldwide. Contohnya, kontrak lantikan bertarikh 9hb Januari 1992 itu adalah di antara kerajaan Israel dan sebuah firma bersekutu bernama GCI International. Tetapi apabila kita meneliti kandungan perjanjian tersebut termasuk tenaga utama yang akan menjalankan tugas-tugas melobi, salah seorang pengurus kanannya adalah Margery Kraus yang kini merupakan CEO APCO.

Oleh sebab itu, kita perlu berhati-hati dengan penafian oleh APCO bahawa ianya tidak terlibat. APCO sebagai sebuah firma mungkin tidak terlibat dengan idea gagasan 1Malaysia – Apa mungkin Perdana Menteri hadir ke Dewan Rakyat dan menyatakan secara tegas bahawa tidak ada mana-mana individu yang ada kaitan dengan APCO atau firma bersekutu dengan APCO atau penasihatnya yang terlibat dengan gagasan 1Malaysia? Kita pertikai gagasan penting bagi pentadbiran sekarang tidak tergolong dengan apa yang dikira sebahagian dari komunikasi yang menyeluruh.

Bolehkah Perdana Menteri menerangkan adakah sebelum Ethos atau Omar Mustapha; yang dikatakan bertanggungjawab membawa gagasan 1Malaysia bagi pertimbangan Perdana Menteri; Omar Mustapha atau mana-mana eksekutif Ethos tidak mempunyai apa-apa hubungan langsung dengan mana-mana individu yang ada kaitan dengan APCO? Perdana Menteri perlu menerangkan adakah kerajaan atau Ethos atau mana-mana firma yang dilantik kerajaan; pernah melantik Mind Teams Sdn Bhd iaitu nama syarikat sebelum APCO secara rasmi bertapak di Kuala Lumpur. Paul Stadlen yang kini mengetuai APCO di Kuala Lumpur merupakan individu sama yang menandatangani perjanjian bagi pihak Mind Teams Sdn Bhd dengan Kerajaan Malaysia. Antara pengarahnya juga adalah Margery Kraus; CEO APCO dan invidu penting yang terlibat dengan akaun di Israel.

Perdana Menteri juga perlu menerangkan kepada Dewan; kenapa Omar Mustapha penasihat yang dipercayai Perdana Menteri dilaporkan membawa APCO untuk menasihati kerajaan dalam dasar-dasar penting terutamanya 1Malaysia? Tidakkah ini menimbulkan persoalan mengenai perkaitan di antara Ethos, APCO dan 1Malaysia? Manakala itu Perdana Menteri beria-ia menonjolkan Omar Musthapa sebagai salah seorang ahli lembaga pengarah Petronas walaupun ditolak pada mulanya oleh Lembaga Pengarah atas alasan gagal membayar biasiswanya.

Soalan-soalan ini perlu dijawab oleh Perdana Menteri, kerana kita tahu modus operandi APCO yang diselubungi degan rahsia dan melibatkan banyak individu yang bernaung dengannya tetapi menggunakan firma-firma yang berlainan.

REKOD APCO

Kebimbangan kita mengenai penglibatan APCO dengan kerajaan Malaysia banyak bersabit dengan rekod APCO dengan pemimpin-pemimpin yang mempunyai rekod hak asasi manusia atau penyelewengan harta rakyat di seluruh dunia.

Ada dua aspek yang membimbangkan kita – pertama; APCO banyak memberi khidmat untuk memulihkan imej pemimpin-pemimpin sebegini yang menindas rakyat di negara masing-masing. Sehinggakan akhbar The Times of India menulis bagaimana APCO mempunyai diktator-diktator di dalam senarai pelanggannya. Rencana tersebut menyenaraikan antaranya:

“Adolf Hitler was a brilliant propagandist. Narendra Modi too believes in the power of image.

Which is probably why the chief minister hired a US lobbying firm which has serviced clients like former Nigerian dictator Sani Abacha and President-for-life of Kazakhstan Nursultan Abishuly Nazarbayev.

This Washington-based firm, Apco Worldwide, was hired by Modi sometime in August this year, in the run-up to an important Assembly election, to improve his image before the world community. Among its recent clients are Mikhail Khodorkovsky, a former Communist youth leader-turned-Russian billionaire with mafia links.”

Keduanya; mereka yang terlibat dengan APCO mempunyai kaitan yang sangat rapat dengan Israel serta ahli politik Amerika Syarikat yang mempunyai pandangan yang serong terhadap umat Islam.

Soalan saya kepada Perdana Menteri – jika ini reputasi dan rekod APCO yang diketahui umum; apakah mesej yang ingin disampaikan kepada rakyat melalui perlantikan APCO sebagai perunding kerajaan?

Apakah pentadbiran Perdana Menteri mengakui bahawa Perdana Menteri dan partinya Umno adalah setaraf dengan rejim-rejim diktator di dunia; sehinggakan khidmat APCO yang selama ini membaiki imej diktator perlu digunapakai?

Saya ingin kupas kedua-dua aspek dan memberikan bukti bahawa berdasarkan rekod APCO selama ini, sewajarnya kerajaan tidak melantik mereka kecualilah kepakaran yang diperlukan kerajaan adalah kepakaran menggunakan wang untuk membeli pengaruh di Washington.

Dalam tahun 2007, seorang wartawan penyiasat yang terkenal di Amerika Syarikat bernama Ken Silverstein telah menyamar untuk melantik APCO mewakili kerajaan Turkmenistan. Beliau telah melaporkan hasil siasatannya mengenai peranan dan pendekatan APCO membantu membersihkan imej diktator-diktator dunia di dalam sebuah rencana yang disiarkan di dalam Majalah Harper’s. Berikut antara pendedahan majalah tersebut:

“Apco was the first firm I contacted, because it was a natural candidate to represent Turkmenistan: it has experience working not just on behalf of authoritharian regimes in general-the dictatorship of General Sani Abacha in Nigeria, for example, which employed the firm in 1995, the same year it hanged 9 democracy activists.”

Pendedahan Ken Silverstein itu jelas menunjukkan peranan yang dimainkan oleh APCO dalam membantu pemimpin-pemimpin yang begitu buruk rekodnya. Nama-nama yang disebut di dalam pendedahan tersebut termasuklah Barry Schumacher yang juga pernah terlibat di dalam tugasan lantikan kerajaan Israel pada tahun 1992 dan Jennifer Millerwise Dyck, bekas jurucakap CIA dan jurucakap Naib Presiden Dick Cheney; yang rekodnya di dalam perang di Afghanistan dan Iraq kita semua sedia maklum.

Sekiranya YB meneliti laporan tersebut, lebih membimbangkan adalah pendekatan yang diambil oleh APCO dalam menjalankan assignment itu.

Kepada kerajaan yang melantiknya, mereka dijanjikan pertemuan-pertemuan dengan pemimpin Kongres, dialog atau seminar dengan pelbagai institusi untuk memberi imej yang amat berlainan dengan apa yang berlaku.

Kepada pemimpin Kongres dan kerajaan Amerika Syarikat, mereka akan menjaja pertemuan-pertemuan ini sebagai peluang untuk mempengaruhi kepimpinan kerajaan yang melantik mereka sebagai perunding. Tidakkan ini satu amalan yang kurang beretika kerana ia seolah-olah mengambil untung di kedua-dua belah pihak? Bukankah ini satu isu yang besar apabila ada risiko campur tangan semata-mata untuk mendapatkan pertemuan-pertemuan di Washington?

Sebab itu saya akan terangkan selepas ini risiko-risiko yang telah ditanggung oleh negara apabila Perdana Menteri dicucuk hidung oleh Omar Mustapha dan juak-juak dari Ethos untuk melantik APCO.

Senarai pemimpin-pemimpin yang menggunakan khidmat APCO untuk membaikpulih imej diktator adalah panjang dan mengejutkan.

Selain Turkmenistan, Kazakhstan dan Azerbaijan; salah seorang klien APCO yang paling terkenal adalah bekas diktator Nigeria iaitu General Sani Abacha. Mengikut laporan-laporan BBC General Sani Abacha merupakan pemimpin berkedudukan No. 4 yang paling korup di dunia. Semasa pemerintahannya, berbillion-billion dollar dilesapkan. Wang yang dilesapkan oleh orang kanannya sahaja berjumlah USD$2.5 billion.

APCO sebagai firma perhubungan awam yang terlibat dengan komunikasi strategi mempunyai misi untuk melunakkan imej Sani Abacha yang melesapkan wang negara.

Aspek kedua yang membimbangkan kita adalah kehadiran ramainya tokoh-tokoh yang berkait rapat dengan kerajaan Israel dan organisasi pertahanan negara itu termasuklah agensi perisikan sebagai perunding atau penasihat APCO.

Tidakkah tindakan Perdana Menteri melantik APCO, yang umum diketahui rapat dengan tokoh-tokoh kanan rejim Zionis, merupakan sikap kepura-puraan? Di depan rakyat, kerajaan Barisan Nasional bercakap mengenai perjuangan Palestin, mengutuk rejim Zionist malah merotan pesalah-pesalah rakyat marhaen yang lemah untuk membuktikan ia sebuah kerajaan yang menegakkan Islam – adil atau tidak itu belakang kira.

Tetapi secara senyap di belakang, tanpa pengetahuan rakyat; Perdana Menteri dinasihati secara terus dan dekat oleh sebuah firma yang ditunjangi oleh tokoh-tokoh kanan rejim Zionis? Regim yang memenjarakan Gaza dan menindas baik umat Islam dan mereka yang beragama Kristian di Palestin.

Secara khususnya, saya ingin membawa perhatian Dewan kepada tiga tokoh utama Israel di dalam APCO iaitu Doron Bergerbest-Eilon, Ittamar Rabinovich dan Shimon Stein14. Ketiga-tiga tokoh ini adalah tokoh kanan rejim Zionis.

Doron Bergerbest-Eilon adalah Ketua Bahagian Keselamatan dan Perlindungan, Agensi Keselamatan Israel. Apa itu Agensi Keselamatan Israel?( Israel Security Agency)

ISA adalah nama rasmi kepada satu organisasi yang cukup busuk namanya di kalangan umat Islam; iaitu Shin Bet. Apa ini Shin Bet? Shin Bet adalah adik kembar kepada Mossad; iaitu agensi perisikan Israel. Bezanya – Shin Bet adalah agensi perisikan dalam negara dan Mossad adalah agensi perisikan luar negara.

Siapa lagi tokoh-tokoh kanan rejim Zionis di dalam APCO? Antaranya Itamar Rabinovich; Duta Israel ke Amerika Syarikat, salah satu jawatan terpenting dalam rejim Zionis. Ini adalah jawatan diplomatik paling kanan dan hanya tokoh paling kanannya sahaja yang menjawat jawatan ini. Begitu juga dengan Shimon Stein iaitu mantan duta Israel ke Jerman. Kedua-dua ini merupakan jawatan diplomatik kanan buat Negara Israel. Kedudukan mereka yang kanan dalam lingkaran diplomatik memperlihatkan keupayaan mereka untuk mempengaruhi serta melobi bagi pihak APCO sekarang.

RISIKO KEPADA NEGARA

Sebab itu kita menimbulkan isu ini kerana ia melibatkan keselamatan dan reputasi negara serta maruah umat.

Kita jelas mengapa kita bangkitkan isu ini. Ianya kerana kita mempertikaikan tindakan kerajaan menganugerahkan kontrak perkhidmatan puluhan juta ringgit kepada sebuah syarikat yang mana ada dari kalangan eksekutif kanannya pernah memegang jawatan tinggi dalam organisasi seperti Shin Bet dan Kerajaan Israel. Kita khuatir kerana pentadbiran Dato’ Sri Najib seperti tidak runsing dan gundah mengambil sebuah firma yang tercemar dengan rekod berkhidmat untuk para diktator dan petindas. Sikap membisu Perdana Menteri pastinya mengundang pelbagai kemusykilan serta persoalan.

Membicarakan persoalan seperti komunikasi menyeluruh, pastinya ia berkait rapat dengan Jabatan Perdana Menteri, Kementerian Dalam Negeri, Kementerian Penerangan dan banyak kementerian lainnya. Maknanya APCO mempunyai akses/terdedah kepada jaringan strategik serta penting dan pastinya memberi kesan kepada keselamatan negara. Melantik organisasi asing yang mempunyai rekod seperti APCO, lalu mengamanahkannya dengan tanggungjawab besar serta kemudahan sedemikan rupa pastinya menggadai kepentingan negara. Oleh kerana itu saya menggesa kerajaan agar segara membatalkan kontrak perkhidmatan dengan APCO dan menubuhkan sebuah Suruhanjaya DiRaja untuk menyiasat skandal yang memalukan ini.

———

*Ini bukan sebahagian dari ucapan. Sekadar penilaian dan perbandingan berhubung persamaan di antara 1Malaysia dan 1Israel:

- 1Israel adalah parti gabungan yang dipimpin oleh Ehud Barak yang menang pilihanraya Israel pada tahun 1999. Ia pada asalnya mengumpulkan Parti Buruh, Gesher dan Meimad dan kemudiannya bergabung dengan parti-parti agama Yahudi dan sayap kanan seperti Shas, Meretz dan beberapa parti lain.

- 1Israel menandakan beralihnya dasar Parti Buruh menjadi lebih keras dan bersayap kanan; dengan kemasukan parti-parti lain di dalam gabungan. Ia merupakan gabungan pilihanraya yang mengumpulkan parti-parti perkauman bersayap kanan yang berbeza ideologi dan kepentingannya.

- Sebab itu pendekatan yang diambil oleh Ehud Barak adalah dengan menumpukan kepada perkhidmatan-perkhidmatan yang ditawarkan oleh 1Israel kepada rakyat untuk mengalih perhatian pengundi daripada perbezaan ideologi parti-parti di dalam 1Israel.

- Platform 1Israel menjanjikan perkhidmatan-perkhidmatan yang lebih baik terutamanya di dalam pendidikan dan kesihatan yang terpampang di papan tanda besar.

- Mesej-mesej yang konsisten di papan tanda besar ini adalah tumpuan 1Israel untuk mendahulukan rakyat; dengan mendahulukan perkhidmatan seperti pendidikan dan kesihatan sebelum meluaskan kawasan penempatan Israel.

- Jadi mesej 1Israel adalah “rakyat didahulukan”, mesej 1Malaysia adalah “rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan”.

-Satu lagi inisiatif utama kerajaan 1Israel adalah dengan merombak sistem kesihatan. Di bawah 1Israel, fungsi Kementerian Kesihatan diubah dengan menjadi perancang dan mengurangkan penekanan kepada rawatan wad dan hospital – sebaliknya rakyat digalakkan mendapatkan rawatan pencegahan sebelum ke hospital; sama ada di klinik atau dengan ubat-ubatan yang diberikan.

- Maka 1Israel penekanannya adalah klinik, di Malaysia kita ada Klinik 1Malaysia.

- Selain itu di bawah 1Israel pelbagai tabung, yayasan dan kempen dilancarkan secara bertubi-tubi; semuanya di bawah payung 1Israel. Begitulah juga di Malaysia tiap-tiap hari kita disuap dengan pelancaran, yayasan (contohnya Yayasan 1Malaysia), tabung, kampung dan pelbagai lagi – semuanya konsep 1Malaysia.

Berkaitan :
APCO: Negara dalam bahaya ( Harakahdaily.Net )
Apco: PAS cadang Majlis Raja-Raja campur tangan ( Harakahdaily.Net )
 

blogger templates | Make Money Online