Search Islamic Directory
Keyword:

JOM UBAH!!!

JOM UBAH!!!

UBAH SEKARANG

UBAH SEKARANG

Kenaikan kompaun akan meningkatkan gejala rasuah

Herman Samsudeen

Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan (DPPWP) melihat langkah Kementerian Pengangkutan menaikan kadar kompaun kesalahan jalan raya daripada RM300 kepada RM1,000 berikutan pindaan ke atas Akta Pengangkutan Jalan 1987 bakal meningkatkan gejala rasuah di jalan raya.

Pada masa ini kita masih menerima aduan dari orang ramai bahawa gejala rasuah jalanan masih berlaku kalangan penguatkuasa. Kadar kompaun RM 300 pada masa ini pun sudah dianggap tinggi dan sesetengah penguatkuasa yang tidak bertanggungjawab menawarkan pilihan kepada pesalah jalan raya sama ada mahu menerima saman bernilai RM 300 atau bayar duit kopi kepada mereka sekitar RM 50-RM 100 sahaja.

Perkara ini sukar dibuktikan kerana hanya melibatkan dua pihak sahaja iaitu pesalah dan penguatkuasa. Pesalah juga didapati tidak berminat membuat laporan kepada SPRM kerana menganggap perkara itu kecil dan takut mereka juga akan disabitkan kesalahan sebagai memberikan rasuah. Mereka juga sedar kalau mereka lapor, saman trafik yang baru juga mungkin dikenakan pada mereka.

Ini adalah realiti yang berlaku dijalanan setiap hari. Rakyat dirompak secara tidak adil dan mereka tersepit antara undang – undang dan penguatkuasa.

DPPWP melihat sekiranya nilai kompaun dinaikan, kadar rasuah juga boleh naik kerana penguatkuasa yang bertugas boleh menaikan nilai duit kopi mereka sehingga RM 500 atau lebih kerana mereka tahu pesalah jalanraya lebih suka membayar kadar yang lebih rendah berbanding RM 1,000 yang mana melibatkan banyak birokrasi dan mereka sendiri kena hadir di Balai untuk membuat bayaran.

Sebelum ini kerajaan cuba hapuskan amalan membuat rayuan untuk pengurangan kompaun. Jadi para pesalah trafik enggan membayar pada waktu ditetapkan dan menunggu musim perayaan kerana pada waktu itu diskaun kompaun akan dikeluarkan oleh penguatkuasa. Itu pun tidak semua mahu membayarnya.

Dengan kadar sedia ada, setiap tahun Kerajaan melaporkan jutaan kompaun yang masih gagal dikutip akibat keengganan pesalah membuat bayaran.

Dalam hal ini, jelas masalah sebenar bukanlah tentang nilai kompaun itu sahaja tetapi kelemahan penguatkuasaan sendiri. Bayangkanlah kalau jumlah kompaun RM 1,000 dikuatkuasakan, maka akan lebih ramailah pesalah trafik yang enggan membuat bayaran khususnya kalangan mereka yang berpendapatan rendah. Bayangkan pemandu motosikal yang dikenakan saman setinggi itu, memang tidak logik kerana nilai kompaun mungkin sama dengan nilai 1/3 motosikal mereka kalau dijual dikedai mot.

DPPWP melihat memang ada keperluan untuk menilai semula kadar kompaun berikutan peningkatan kadar kesalahan jalanraya. Tetapi menaikannya bukanlah idea yang bijak selagi penguatkuasaannya masih lagi ditahap yang tidak memuaskan.

Oleh itu, DPPWP mencadangkan agar pihak Kerajaan menurunkan nilai kompaun kepada RM50-RM100 dimana pesalah yang disaman dikehendaki membuat bayaran kepada penguatkuasa bertugas dan resit bayaran hendaklah diberikan kepada mereka sebagai bukti.

Saman dikeluarkan dan dibayar ditempat kejadian kepada pegawai bertugas jika tidak kenderaan mereka boleh disita atau mereka ditahan terus sehinggalah bayaran dibuat. Dengan cara ini, pesalah jalanraya akan lebih berhati-hati dan penguatkuasa juga tiada ruang untuk meminta duit kopi kerana ada rekod resit yang dikeluarkan sebagai bukti pembayaran.

Untuk kesalahan kali kedua, nilai kompaun boleh ditambah kepada RM 100-150 dan seterusnya. Dan kaedah yang sama iaitu sita atau tahan mereka jika gagal membayarnya. Ini secara tidak langsung akan mengelakkan pesalah mengambil ringan setiap saman yang dikenakan kepada mereka.

DPPWP melihat dengan cara ini pihak kerajaan dapat menyelesaikan masalah rasuah kalangan penguatkuasa, mengurangkan jumlah kompaun yang tidak dikutip, mempercepatkan proses tindakan undang-undang dan paling penting sekali, mengajar rakyat untuk mematuhi undang-undang secara lebih serius.

DPPWP yakin, banyak lagi kaedah terbaik bagi mengurangkan masalah peningkatan kesalah jalanraya ini, tetapi kaedah menaikan kompaun sehingga RM1,000 jelas menunjukan kerajaan terdesak mencari duit lebih untuk membayar kenaikan gaji dan elaun penguatkuasa yang diumumkan oleh Perdana Menteri baru-baru ini.

Timbalan Ketua,
Pemuda PAS Wilayah Persekutuan.

Sumber : Harakahdaily.Net
 

blogger templates | Make Money Online