Search Islamic Directory
Keyword:

JOM UBAH!!!

JOM UBAH!!!

UBAH SEKARANG

UBAH SEKARANG

Bekas pekerja Nikko tuntut RM7.2 juta

Mohd Sabri Said
Fri Jul 11, 08 10:59:59 am MYT

BUTTERWORTH, 11 Julai (Hrkh) - Pekerja kilang Nikko Electronic Bhd menuntut bekas majikan mereka membayar pampasan sebanyak RM7.2 juta di mahkamah Buruh, Butterworth pada 25 Julai ini kerana memberhentikan pekerja serta merta. -->
Demikian kata jurucakap pekerja berkenaan, Zahir Ismail ketika Harakahdaily menemu bualnya baru-baru ini.
Menurutnya lagi, walaupun pihak kerajaan negeri melalui Penang Invest telah mengadakan temuduga terbuka di Nation Gate baru-baru ini namun ramai yang kecewa kerana bidang kerja yang ditawarkan di kilang lain kebanyakanya melebihi had sijil yang mereka miliki .
"Semasa temu duga tersebut ramai yang merunggut kerana ditawarkan pekerjaan yang memerlukan diploma walaupun sebagai juruteknik tidak sebagaimana di Nikko dulu. Lagi
satu masalah yang mereka hadapi ialah kebanyakan kilang menolak pekerja yang berumur melebihi 35 tahun," terangnya.
Beliau begitu kecewa dengan kelembapan tindakan Kerajaan Pakatan Rakyat (PR) di Pulau Pinang untuk membantu mangsa pembuangan pekerja seperti yang diperkatakan oleh pegawai Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) kawasan utara, V.Vijaya.
Baginya, apa yang paling penting ialah tawaran kerja mestilah setimpal dengan sijil yang dimiliki serta berdasarkan pengalaman yang ada.
Beliau juga menyokong saranan MTUC supaya Kerajaan Negeri segara masuk campur dengan memberikan RM1,000 satu keluarga untuk membiayai penghidupan mereka setelah dibuang kerja pada 30 Jun lalu menerusi sekeping surat bertarikh 28 Jun 2008 tanpa tanda tangan.
"Jika ada bantuan sebagaimana yang dinyatakan oleh MTUC itu amat bagus kerana kami berada dalam kehimpitan sekarang setelah dibuang kerja tambahan lagi terdapat 30 ibu tunggal dan 10 pasangan yang bekerja sekali," tegas beliau penuh harap.
Setakat berita ini ditulis baru 824 orang pekerja telah mengisi borang di pejabat buruh, Butterworth untuk menuntut pampasan daripada 963 orang pekerja di kilang berkenaan. - mns_

Admin : Dengaq kata kilang ini tiada kesatuan sekerja, betoi ka ? Kalau tiada,kenapa kerajaan Pusat/Negeri tidak menggalak pekerja berpersatuan ? Bagaimana masalah lain selain pemberhentian serta merta iaitu perlaksanaan sistem pekerja kontrak ? Dengaq cerita syarikat yang menawarkan pekerjaan secara kontrak suka menipu ? Di mana ? Di Kawasan Sungai Petani ada ka ? Ada bagi info.
 

blogger templates | Make Money Online