Search Islamic Directory
Keyword:

JOM UBAH!!!

JOM UBAH!!!

UBAH SEKARANG

UBAH SEKARANG

1,200 ahli MIC yang bubar parti diajak sokong Zaid

Dzulfikar Mashoor

HULU SELANGOR, 19 April: Firdaus Jaafar, Pengarah Jabatan Pilihanraya Pemuda PAS Pusat merayu kepada lebih 1,200 beliau berbangsa India dari keempat-empat cawangan MIC Hulu Selangor yang baru dibuarkan di Hulu Selangor sejak Sabtu lalu supaya memberi undi protes kepada calon Pakatan Rakyat Datuk Zaid Ibrahim.

Menurut beliau, mereka yang terbabit sewajarnya menyokong Zaid dan Pakatan Rakyat kerana parti-parti yang menganggotai Pakatan Rakyat tidak mengamalkan politik perkauman yang nyata menindas kaum-kaum minoriti di tanah air.

"Penyertaan lebih kurang 1,200 pengundi, khususnya dari kalangan belia di keempat-empat cawangan MIC (iaitu) Batang Kali, Taman Wawasan, Ladang Hulu Tamu dan Ulian Baru sebenarnya tidak merugikan masyarakat India di Malaysia (dan) di Hulu Selangor."

"Undi Datuk Zaid bermakna undi protes (pada) politik perkauman (serta) politik penindasan ke atas kaum minoriti (seperti kaum India) di Malaysia," " jelas beliau ketika dihubungi Harakakahdaily petang tadi.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Jerai berkata, amalan politik perkauman melampau yang diamalkan oleh segelintir pemimpin tertinggi Umno sebenarnya tidak sesuai dengan masyarakat minoriti India.

Ditambah dengan penolakan Timbalan Presiden MIC G. Palanivel sebagai calon tunggal untuk mewakili BN di P94, menurut Firdaus, ketetapan tersebut menunjukkan bahawa Umno tidak menghargai keberadaan kaum India dalam menentukan konsensus politik dalam BN.

"Timbalan Presiden MIC (Palanivel) sendiri boleh ditolak, P. Kamalanathan adalah calon pilihan Najib, apa lagi toleransi yang Umno ada untuk konsesus bersama MIC dan masyarakat minoriti India seperti di Hulu Selangor," beliau menambah.

Satu sumber memberitahu, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan Datuk Seri S. Sammy Vellu (Presiden MIC) sejak kelmarin dilaporkan sedang memujuk berbelas-belas pemimpin MIC dari 13 cawangan tempatan supaya terus setia menyokong Kamalathan.

Sejak Rabu lepas, dilaporkan lebih 18 Ketua Cawangan MIC mengugut kepemimpinan BN untuk membubarkan cawangan masing-masing sekiranya Palanivel tidak dinamakan sebagai calon.

Ugutan dari akar umbi MIC itu, menurut suatu sumber dalaman MIC sendiri, turut disuarakan oleh Ketua Penerangan MIC Hulu Selangor, Raily Muniandy.

Pun begitu, Sammy sendiri dilihat sedaya upaya menunjukkan bahawa beliau ikhlas merestui calon pilihan Najib, iaitu Kamalanathan, walaupun beliau sebelum ini merupakan pemimpin BN paling awal membuat pengumuman bahawa Palanivel sebagai calon MIC di Hulu Selangor.

Sumber : Harakahdaily.Net
 

blogger templates | Make Money Online