Search Islamic Directory
Keyword:

JOM UBAH!!!

JOM UBAH!!!

UBAH SEKARANG

UBAH SEKARANG

Kerajaan tidak cadang salur bantuan kepada Hamas

Azamin Amin
Fri | Mar 13, 09 | 3:48:38 pm MYT

KUALA LUMPUR, 13 Mac (Hrkh) - Walaupun Kerajaan Hamas adalah kerajaan yang sah di sisi undang-undang dan dipilih oleh rakyat namun kerajaan Malaysia tidak bercadang untuk menyalurkan bantuan kepada Hamas.

Ini termasuklah tidak menyalurkan bantuan kepada PLO dan Palestinian Authority kerana bimbang disalahgunakan.

Demikian dijelaskan Timbalan Menteri Luar Dato' Abdul Rahim Bakri di Dewan Rakyat baru-baru ini berhubung dengan agihan bantuan kepada penduduk Gaza yang diganasi rejim zionis Israel.

"Sebenarnya, setakat ini kita mengambil keputusan bahawa bantuan-bantuan atau pun sumbangan-sumbangan yang diberikan oleh sama ada orang awam atau pun kerajaan disalurkan kepada NGO-NGO kita. Ini kerana kita tidak mahu perkara serta bantuan-bantuan ini, kita mahu ianya benar-benar digunakan bagi menolong mereka yang telah cedera dan juga mengalami pelbagai masalah akibat daripada serangan tersebut.

"Setakat ini, kita tidak bercadang untuk menyalurkan sama ada kepada PLO atau pun Palestinian Authority atau pun kepada Kerajaan Hamas. Ini kerana kita ingin supaya bantuan ini benar-benar sampai kepada mereka yang memerlukan dan tidak disalahgunakan oleh sesiapa juga," katanya menjawab soalan tambahan daripada Ibrahim Ali (Bebas- Pasir Mas)

Sebelum itu beliau memberitahu bahawa Kementerian Luar Negeri memang bercadang untuk mengagihkan bantuan yang telah terkumpul sebanyak RM12.4 juta kepada beberapa NGO-NGO yang telah dikenal pasti yang akan bertanggungjawab untuk mengagihkan bantuan ini kepada rakyat Palestin khususnya di Gaza yang telah mengalami serangan baru-baru ini.

Antara NGO-NGO yang telah dikenal pasti katanya ialah MERCY, Yayasan Salam, Yayasan Aman Palestin, Coalition Malaysian NGOs Against Persecution of Palestinian, Muslim Care, Haluan Palestin Peace Malaysia, Yayasan Wanita Islam, Mawaddah, Persatuan Bulan Sabit Merah Malaysia, Malaysian Social Research Institute, dan Dewan Pemuda Masjid Malaysia.

Katanya kerajaan telah mengaktifkan akaun Amanah Kemanusiaan Rakyat Palestin dan setiap sumbangan orang awam ke tabung ini akan dikawal selia oleh Jawatankuasa Akaun Amanah Kemanusiaan Rakyat Palestin yang dipengerusikan oleh Ketua Setiausaha Kementerian Luar Negeri Malaysia.

Katanya setakat 10 Mac 2009 jumlah dana orang awam yang diterima dan terkumpul di dalam akaun tersebut ialah berjumlah sekitar RM12,741,000.

Namun katanya bagi tabung-tabung lain yang diusulkan oleh badan-badan bukan kerajaan dan tidak menyerahkan kepada tabung amanah, dimaklumkan bahawa kerajaan tidak mempunyai peruntukan undang-undang khas untuk mengawal selia tabung-tabung berkenaan. - azm _
 

blogger templates | Make Money Online