Search Islamic Directory
Keyword:

JOM UBAH!!!

JOM UBAH!!!

UBAH SEKARANG

UBAH SEKARANG

Islam dasar pengabungan PAS, dasar BN apa pula?

Anual Bakhri Haron
Fri | Oct 03, 08 | 11:24:08 am MYT

Kata-kata yang disuarakan oleh Presiden MIC yang berbunyi, "Cadangan menggabungkan semua parti yang bersifat perkauman ini sesuatu yang sukar dilaksanakan." (Berita Harian 30 September 2008).

Benar sangatlah kata-kata ini. Sampai bila pun cita-cita penggabungan, permuafakatan dan penyatuan akan menjadi kata-kata jinak buat pameran semata-mata. Bertolak dari sentimen perkauman yang taksubkan bangsa; Umno dengan ke-Melayuannya, MCA dengan ke-Cinaannya dan MIC dengan ke-Indiaannya, maka seruan konsep permuafakatan dan tolak ansur BN tidak membawa erti apa-apa.

2. Begitu juga dengan kata-kata Naib Presiden MCA, Dato' Donald Lim dan harapan seorang lagi Naib Presiden MCA, Dato' Ong Tee Keat di hari yang sama dalam akhbar yang sama.

Masing-masing menganggapkan ia idea yang baik tetapi apakah sentimen perkauman yang selama ini dipupuk dan dibajai oleh masing-masing parti komponen parti dalam BN boleh menumbuhkan sikap yang berkompromi dalam semangat persaudaraan yang murni dan tinggi?

PAS meletakkan titik persaudaraan tanpa mengira perbezaan bangsa dan suku kaum.

Teras bicara kita ialah kita semua daripada keturunan yang satu yakni Adam dan Hawa.

Semua orang adalah sama melainkan perbezaan maqam dan nilai mulia atau hinanya seseorang itu terletaklah diatas ukuran taqwa.

Dengan menggunakan "parameters" ini, PAS mempunyai seluruh potensi dan kekuatan yang ada untuk bertindak sebagai parti penyatuan rakyat.

Di atas pentas Islam inilah juga PAS sedang diterima dengan baik sebagai pilihan kepada Umno/BN.

Jika mahu dilihat masih relevan, inilah saat yang memerlukan Melayu dalam Umno datang dan memasuki PAS.

Dalam "mood" penggabungan yang sedang ghairah diterima oleh pemimpin komponen di dalam BN, tentu sekali langkah untuk memartabatkan ketuanan Islam adalah suatu yang amat menepati masa.

3. Pemimpin Umno perlu ingat bahawa bila Umno kekal dengan ketuanan Melayunya, pemimpin MCA pun boleh bercakap tentang ketuanan Cinanya.

Begitulah juga dengan MIC dan Gerakan dengan khayalan ketuanan masing-masing.

Dalam keadaan begini, perkataan penggabungan dan permuafakatan ke arah Integrasi Nasional hanyalah gimik dan fatamorgana.

Ia retorik dan sapuan gincu yang tidak mempunyai nilai apa-apa.

Sepatutnya inilah saat Umno meninggalkan ketuanan Melayu. Tidak sudah dengan terus berpegang kepada faham kebangsaan lapuk kerana ia hanya menganjurkan perkauman.

Di akhirat nanti, tiada harga berupa pahala untuk dinikmati oleh mana-mana pejuang bangsa. Di sinilah Islam meletakkan hujah bahawa ia agama penyatuan.

Ia agama yang tidak mementingkan bangsa dan semangat kebangsaan. Bahkan ia suatu agama yang menerima prinsip kewarganegaraan berasaskan semangat keantarabangsaan.

Ia agama sejagat yang menyatukan anugerah bangsa yang berbeza-beza dan bukan memecah belahkan orang diatas jalur-jalur kebangsaan.

Menjadi umat Islam ialah menjadi hamba Allah yang menjadi hamba kepada "tuan punya" kepada langit dan bumi ini terlebih dahulu.

4). Lantaran itu Islam sangat mementingkan hujah. Firman Allah S.W.T yang bermaksud,

"Katakanlah: "Allah", dan sesungguhnya kami atau kamu (orang-orang musyrik), pasti berada dalam kebenaran atau dalam kesesatan yang nyata. (Surah Saba' : Ayat 24).

Di sini, roh kebenaran Islam cukup jelas iaitu setiap sesuatu itu wajib disandarkan kepada fakta dan hujah.

Jika Umno mempunyai hujah untuk mempertahankan kebangsaan Melayu sebagai asas penyatuan, maka mereka bolehlah mengemukakan segala fakta dan segala alasan.

Akan tetapi, setakat yang dapat disaksikan, perjuangan Umno yang hujahnya kebanyakannya dibina di hujung keris dan tombak Melayu itu tidak memberi bekas dan membawa faedah kepada sejarah dan masa depan bangsa dan negara. Tiada signifikan apa-apa.

Apa yang jelas dapat disaksi rakyat hanyalah perpecahan, disintegrasi, korupsi, curiga, dengki, benci dan dendam. Cinta,rindu dan simpati antara kaum semakin tandus dari takung kalbu kehidupan.

4. Sudah sepanjang 50 tahun sikap curiga antara kaum semakin tajam. Jika sedikit masa dahulu masyarakat Cina pernah melahirkan Dato' Lee Kim Sai, kini Umno pula melahirkan Dato' Ahmad bin Ismail.

Ini menunjukkan jalan ke hadapan untuk Malaysia cukup buntu selagi Umno tidak berubah.

Maksud saya di sini ialah Umno perlu berubah dan kembali kepada Islam.

Bukan PAS lagi yang masuk Umno tetapi Umno yang mencari dan memasuki PAS.

Bermukabalah ke arah kembali kepada Islam - hanya inilah penyelesaian yang ada di hadapan kita. Jika tidak, Umno cuma mahu mengelirukan keadaan.

Umno hanya mementingkan survival dengan memainkan sentimen perkauman yang sensitif ini demi menyelamat dan menyambung kelangsungan hayat pemimpin mereka. Begitulah terkini dan trend Umno selama-lamanya.

Sesungguhnya, hampir semua orang tahu yang dia kini sedang bernafas dalam nyawa-nyawa ikan. Ada orang kata, lagi dua minggu dan ada pula yang lebih yakin bahawa sesuatu akan berlaku pada 13 haribulan.

Sayapun tidak sangat mahu ambil tahu tentang tarikh-tarikh ini. Apapun,sambil melihat budak-budak bermain bunga api, elok juga kita sama-sama saksikan. Ah, sepanjang-panjang tali; masakan tidak berhujung? - mr_

Guan Eng harap Islam jadi teras rapatkan silaturrahim

Abdul Aziz Mustafa
Thu | Oct 02, 08 | 11:03:05 pm MYT

KUALA LUMPUR, 2 Okt (Hrkh) - Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng berharap Islam akan menjadi teras kepada usaha merapatkan silaturahim antara kaum di negara ini.

"Seperti mana yang saya faham, Islam sebagai agama yang syumul atau universal adalah Ad-Din atau cara hidup menyeluruh yang mencakupi semua aspek kehidupan manusia sama ada ekonomi, politik mahupun sosial.

"Ia tidak bersifat perkauman kerana Ad-Din adalah berteraskan sistem keadilan tanpa mengira kaum dan agama.

"Sememangnya, saya amat menghormatinya dan berharap ia akan menjadi teras kepada usaha merapatkan silaturahim antara kaum di negara ini," kata Setiausaha Agung DAP itu dalam perutusan Eidulfitrinya.

Beliau percaya bahawa semua agama di dunia ini turut mengajak para umatnya melakukan kebaikan termasuk agama Islam itu sendiri.

"Melalui kitab suci Al-Quran ada disebut mengenai Amar Ma�ruf Nahi Mungkar, iaitu menyuruh melakukan kebaikan dan mencegah melakukan kejahatan. Ia merupakan puncak tertinggi dalam agama Islam itu sendiri.

"Saya yakin umat Islam yang beriman dan bertakwa pastinya menerima prinsip keadilan tulen untuk semua," kata beliau.

Bagi pihak DAP, beliau percaya kepelbagaian kaum, agama, adat, budaya dan bahasa, tidak pernah menjadi penghalang atau membatasi kemajuan Malaysia.

Aspek kepelbagaian tersebut harus menjadi kekuatan rakyat Malaysia untuk berganding bahu serta saling percaya antara satu sama lain, kata beliau.

"Tuhan tidak membezakan kita di antara warna kulit ataupun fahaman politik malah kepercayaan agama terjamin di kalangan semua agama, termasuk Islam.

"Oleh itu adalah tidak betul dan tidak patut insan dalam parti politik tertentu cuba memecah belahkan rakyat dan menggugat perpaduan nasional dengan menggunakan isu perkauman, menabur fitnah dan menggalakkan penggunaan kekerasan.

"Namun kumpulan ekstremis ini cuba menggunakan isu bahasa sungguhpun semua bahasa di dunia baik Inggeris, Melayu, Mandarin, Tamil, Hindi, Urdu, Thai dicipta oleh Tuhan," kata Guan Eng.

Beliau mengajak rakyat Malaysia menolak politik jahat tersebut yang hanya mementingkan golongan kecil yang amalkan kemungkaran.

Sebaliknya, kata beliau, semua mestilah besatu di bawah panji nilai-nilai teras universal yang diterima semua iaitu, kebebasan, keadilan, kebenaran, keluhuran undang-undang dalam Perlembagaan Persekutuan dan ketakwaan kepada Tuhan.

"Barulah kita boleh dirikan sebuah kerajaan bercorak demokrasi, ketuanan rakyat dan kepimpinan beretika mencontohi pemimpin agung Islam Khalifah Umar Abdul Aziz," katanya.

Rakyat Malaysia, kata beliau, tidak patut benci-membenci semata-mata kerana warna kulit atau fahaman agama yang berbeza.

"Jangan jadikan kepelbagaian kaum dan agama sebagai alasan untuk bertindak ganas atau menuju ke arah jenayah. Yang penting, tali silaturahim antara kita harus diikat erat.

"Jangan kita biar pihak tertentu mengadu domba persahabatan kita sesama kaum semata-mata kepentingan politik perkauman sempit mereka.

"Semoga hari lebaran ini disambut dengan penuh keinsafan, kesyukuran dan kegembiraan. Amar Ma�ruf Nahi Mungkar . Maaf zahir batin," kata beliau mengakhiri perutusannya._

KETEGASAN BERSAMA HUJJAH SYARIA’H ( KETERBUKAAN & KETEGASAN DI DALAM MENGHADAPI IDEALISME MASA KINI )


Islam adalah Minhajul Hayah ( Way Of Life ) . Ia juga adalah Deen As Samawi yang diutus turun oleh Allah swt. sebagai agama yang benar , maka ia diutus bersama “ Dustur ” atau undang – undang yang mengandungi enakmen atau akta wajib patuh.

Firman Allah swt :

ثم جعلناك على شريعة من الأمر فاتبعها و لا تتبع أهوآء الذين لا يعلمون

Kesudahannya Kami jadikan engkau (wahai Muhammad ) menjalankan satu Syariat (yang cukup lengkap) dari hukum-hukum ugama; maka turutlah Syariat itu, dan janganlah engkau menurut hawa nafsu orang-orang yang tidak mengetahui (perkara yang benar)

( Surah Al Jathiyah . Ayat : 18 ).

Tiada satu bangsa pun di atas muka bumi ini hidup tanpa dustur ( undang – undang atau peraturan ), malah binatang juga mempunyai dustur dan tabiat tersendiri . Seorang Muslim dusturnya dinamakan Syariat .

Saudara & Saudari sekelian :

Islam telah menempa sejarah keagongannya . Suatu keagongan yang telah meninggalkan “ dendam kesumat ” di dalam dada musuh – musuhnya . Allah swt. telah mendedahkan :

و لن ترضى عنك اليهود و لا النصارى حتى تتبع ملتهم . قل إن هدى الله هو الهدى و لئن اتبعت أهوآءهم بعد الذي جآءك من العلم ما لك من الله من ولى و لا نصير

Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak sekali-kali akan bersetuju atau suka kepadamu (wahai Muhammad) sehingga engkau menurut ugama mereka (yang telah terpesong itu). Katakanlah (kepada mereka): "Sesungguhnya petunjuk Allah (ugama Islam itulah petunjuk yang benar". Dan demi sesungguhnya jika engkau menurut kehendak hawa nafsu mereka sesudah datangnya (wahyu yang memberi) pengetahuan kepadamu (tentang kebenaran), maka tiadalah engkau akan peroleh dari Allah (sesuatupun) yang dapat mengawal dan memberi pertolongan kepada mu.

( Surah Al Baqarah . Ayat : 120 )

Bermula di sinilah , “ mata telinga ” musuh tak pernah lalai , bahkan senantiasa memasang jerangkap serta mengarahkan “ algojonya ” untuk memusnahkan insan yang menganut ajaran Islam setelah mereka tak pernah mampu untuk memusnahkan Syariat Allah swt .

يريدون ليطفؤا نور الله بأفواههم و الله متم نوره ولو كره الكافرين

Mereka sentiasa berusaha hendak memadamkan cahaya Allah (ugama Islam) dengan mulut mereka, sedang Allah tetap menyempurnakan cahayaNya, sekalipun orang-orang kafir tidak suka (akan yang demikian).

( Surah As Saaf . Ayat : 8 )

Justeru itu , untuk memastikan Ummat Islam selamat , maka muslimin dan muslimat mesti “ berpegang kejap ” dengan Syariat Allah swt .

APAKAH SYARIAH ?

Definisi Syariah dapat difahami dengan mudah dan jelas melalui dialog rasmi seorang Ketua Negara bertaraf Rasul dengan Gabenornya Saiyidina Muaz ibnu Jabal rha. sebelum dihantar bertugas ke negara Yaman .

قال بِماَ تَقْضِى قال بِكِتَابِ اللهِ قال فإنْ لَمْ تَجِدْ قال بِسُنَّةِ رَسُوْلِ اللهِ قال فإنْ لم تجدْ قال أَجْتَهِدُ رَأْيِى وَ لاَ آلوُ ( أي لا أقصر ) فَضَرَبَ في صَدْرِهِ وَ قال الْحَمْدُ للهِ الذِّي وَفَقَ رَسُوْلَ رَسُوْلِ الله لما يرَضى رسولُ الله .

Rasulullah saw. bertanya : Dengan apakah kelak kamu akan berhukum , maka jawabnya : Aku berhukum dengan kitab Allah swt .Rasulullah saw. bertanya lagi : Jika sekiranya kamu tidak dapati nasnya di dalam Al Quraan ? Lalu Muaz menjawab: Aku berhukum dengan Sunnah Rasulullah saw. Rasulullah saw. bertanya lagi : Jika tidak juga kamu dapati nasnya di dalam Sunnah ? Lalu Muaz menjawab : Aku akan berijtihad berasaskan ilmu tanpa menyeleweng . Maka Rasulullah saw. menepuk dadanya lalu berkata : Segala puji bagi Allah yang memberi taufiq kepada utusan Rasulullah saw. dengan apa yang diredhoi oleh Rasulullah saw.

Saudara & Saudari sekelian :
Jelas kepada kita , bahawa Syaria’t Islam ialah Kitab Allah , Sunnah Rasulullah saw. , Ijma’ dan Qias . Inilah Hujjah Syari’e . Lain dari empat perkara ini , ia bukan hujjah Syari’e .

Suatu hal yang harus kita sedar , bahawa kini kita ditaqdirkan hidup di suatu zaman yang banyak perselisihan atau penyelewengan . Suatu zaman berlakunya huru – hara ideology . Zaman yang perlu kepada kod penyelesaian yang agong sebagaimana yang telah diisyaratkan oleh baginda Rasul saw. :

أُوْصِيْكُمْ بِتَقْوَى اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ السَّمْعِ وَ الطَّاعَةِ وَ إِنْ تَأَمَّرَ عَلَيْكُمْ عَبْدٌ فإَنِهَّ ُمَنْ يَعِشْ مِنْكُمْ فَسَيَرَى اخْتِلاَفاً كَثِيْرًا فَعَلَيْكُمْ بِسُنَّتِي وَ سُنَّةِ الْخُلَفَاءِ الرَّاشِدِيْنَ الْمَهْدِييِّنَ عَضُّوْا عَلَيْهَا باِلنَّوَاجِذِ وَ إِيَّاكُمْ وَ مُحْدَثَاتِ اْلأُمُوْرِ فَإِنَّ كُلَّ بِدْعَةٍ ضَلاَلَةٌ .

Aku berwasiat kepada kamu supaya bertaqwa kepada Allah Azza Wa Jalla dan dengar serta taat sekalipun pemimpin yang dilantik dikalangan kamu hanyalah seorang hamba . Sesiapa yang masih hidup dikalangan kamu suatu masa kelak, ia akan menyaksikan perselisihan yang begitu ketara , maka wajib ke atas kamu di kala itu berpegang kepada Sunnah ku dan Sunnah Khulafa’ Ar Rasyidin yang mendapat petunjuk , genggamlah seerat-eratnya dengan geraham kamu . Waspadalah terhadap perkara baru yang direka maka sesungguhnya perkara baru yang direka ( bida’ah ) adalah sesat .

( Hadis riwayat Abu Daud dan Tarmizi )

Saudara & saudari sekelian :

Inilah zamannya . Zaman yang tersepit antara dua keadaan . Antara ummat yang jahil dan pemerintah yang Faajir ( jahat ) . Syariat Allah swt. dijadikan bahan persendaan dan mainan , akhirnya ummat menderita menghidap penyakit “ kurang daya tahan Aqidah ” . Aqidah ummah kian tipis , senipis kulit bawang .

Aqidah mereka boleh diperjual beli dipasaran gelap dan terbuka dengan harga yang murah . Kabus kejahilan terus meliputi mereka . Kini mereka kehilangan arah dan keliru antara “ Tindakan lawan dan Rayuan kawan.”

Dunia mempamerkan nasib ummat kini , Saudara mara kita di Pattani dihalau ke hutan belantara , dinafikan hak mereka sebagai seorang muslim . Saudara mara kita di Moro , menerima nasib yang sama .

Sebelum ini kalau kita masih ingat bagaimana Masjid Babri dirobohkan di hadapan mata ummat Islam . maruah ibu , kakak dan adik kita di Bosnia dicabul ganas .

Ummat Islam di Kashmir , turut menderita . Kaum lelaki disembelih disiksa , kuku mereka dicabut kejam , tubuh badan mereka dikelar , kemaluan mereka dikenakan kejutan elektrik dan mereka dikurung tanpa makanan . kaum wanita diperkosa beramai – ramai , pula mereka mengajar anjing – anjing garang untuk merogol wanita – wanita muslimah . Mereka dimandikan dengan air dingin diwaktu subuh yang dingin di musim dingin .

Ya Rabbi Ya Allah . Inilah yang berlaku ke atas ummat Islam !!

Ummat Islam di Palestin tidak kurang penderitaan yang mereka hadapi , angkara tindakan zalim dan kejam regim Yahudi Alaihi Laknatullah . Aktivis Islam ditangkap dan dikurung dalam bilik yang sangat sempit . Tidak boleh bangun dan tidak pula boleh duduk . Dalam ruang sedemikian mereka dikurung belasan tahun malah puluhan tahun lamanya . Kanak – kanak yang tidak berdosa dibedil tanpa simpati . Umat Islam yang sedang khusyu’ sujud kepada Allah turut menjadi sasaran peluru liar mereka. Tanah ummat Islam dirampas dan dijajah .

Ummat Islam di Afghanistan jua berhadapan dengan situasi yang sama . Mereka menjadi mangsa kerakusan nafsu kuasa besar dunia . Rumah kediaman mereka diletupkan dan kampung halaman mereka dimusnahkan. Mereka dibunuh tanpa belas kasihan .

Negara kita turut menjadi saksi ke atas penderitaan yang di alami oleh ummat Islam . Apabila Ummat Islam yang menggabungkan diri mereka dengan gerakan Islam diburu , diugut , difitnah , ditangkap malah ada yang telah dibunuh seperti peristiwa yang berlaku di Lubuk Merbau dan Memali Kedah .

Saudara & saudari sekelian :

Ummat Islam kini sedang tenat lantaran syariat Allah di “tongsampah”kan oleh ummat Islam sendiri . Mereka menjadi lemah dalam jumlah mereka yang ramai , mereka menjadi bangsat di tanahair sendiri dan mereka menjadi hina ditengah kaum bangsa sendiri . Mereka kini bagai “termakan” sumpah Saiyidina Omar Al Khattab rha. Apabila Omar al Khattab Rha. pernah berkata :

نحنُ قومٌ أَعزَّنا اللهُ بالإسلامِ فَمَهْمَا نَبْتَغِ عِزَّ بِغَيْرِ ما أَعَزَّنا اللهُ أَذَلَّنا الله

Kita adalah suatu kaum yang diberi kekuatan oleh Allah dengan Islam , maka barangsiapa yang mencari kekuatan lain , selain dari apa yang telah dianugerahkan oleh Allah , maka tunggulah bala kehinaan daripada Allah swt .

Muqaddimah Ibnu Khaldun

Kita tidak mempunyai pilihan lain untuk mengangkat semula martabat ummah melainkan bertindak pantas mengembalikan perlaksanaan Syariat Islam dikalangan ummat Islam . Mereka mesti dibangkitkan dari tidur yang terlalu lama . Bawalah ummah kembali menghayati Syariah Islam justeru syariatlah satu - satunya jalan keluar dari belenggu yang berpanjangan . Syariatlah menjadi petunjuk agar ummah menemui jalan keagongan yang pernah diraih oleh golongan terdahulu .

و يوم نبعث في كل أمة شهيدا عليهم من أنفسهم و جئنا بك شهيدا على هؤلاء و نزلنا عليك الكتاب تبيانا لكل شئ وهدى و رحمة و بشرى للمسلمين

Dan (ingatkanlah tentang) hari Kami bangkitkan dalam kalangan tiap-tiap umat, seorang saksi terhadap mereka, dari golongan mereka sendiri; dan Kami datangkanmu (wahai Muhammad) untuk menjadi saksi terhadap mereka ini (ummatmu); dan Kami turunkan kepadamu Al-Quran menjelaskan tiap-tiap sesuatu dan menjadi hidayah (petunjuk) , serta membawa rahmat dan berita yang mengembirakan, bagi orang-orang Islam.

( Surah An Nahl . Ayat : 89 )

Demikianlah syariat diturunkan untuk menyelamatkan manusia ( muslim atau non muslim ) dan memandu mereka ke jalan yang benar .

Saudara/i sekelian :

Ketegasan berpandukan hujjah syariah antara usaha untuk memastikan ummah kembali menatang syariah sebagai pedoman hidup mereka. Setiap tindak tanduk , lagak gaya hidup seharian mestilah dirujuk kepada hujjah – hujjah syari’e demi keberkesanan tindakan kita sebagai hamba Allah swt .

Penggunaan nafsu atau aqal yang terpisah dari hujjah – hujjah syari’e , menjadi nokhtah bermulanya rosak binasa ummah didunia ini . Firman Allah swt.

ولو اتبع الحق أهواءهم لفسدت السماوات و الأرض و من فيهن بل أتيناهم بذكرهم فهم عن ذكرهم معرضون

Dan kalaulah kebenaran itu tunduk menurut hawa nafsu mereka, nescaya rosak binasalah langit dan bumi serta segala yang adanya. (Bukan sahaja Kami memberikan ugama yang tetap benar) bahkan Kami memberi kepada mereka Al-Quran yang menjadi sebutan baik dan mendatangkan kemuliaan kepada mereka; maka Al-Quran yang demikian keadaannya, mereka tidak juga mahu menerimanya;

( Surah Al Mukminun . Ayat : 71 )

Dunia hancur dan manusia menjadi bangsa yang sesat tanpa pegangan .

Firman Allah swt :

فإن لم يستجيبوا لك فاعلم أنما يتبعون أهوآءهم و من أضل ممن اتبع هواه بغير هدى من الله إن الله لا يهدى القوم الظالمين

Kemudian, kalau mereka tidak dapat menerima cabaranmu (wahai Muhammad), maka ketahuilah, sesungguhnya mereka hanyalah menurut hawa nafsu mereka; dan tidak ada yang lebih sesat daripada orang yang menurut hawa nafsunya dengan tidak berdasarkan hidayah petunjuk dari Allah. Sesungguhnya Allah tidak memberi pimpinan kepada kaum yang zalim (yang berdegil dalam keingkarannya).

( Surah Al Qasas . Ayat : 50 )

MADRASAH AQLANIYYAH VS HUJJAH – HUJJAH SYARIYYAH

Saudara/i sekelian :

Antara tugas utama kita ialah merobohkan “Madrasah Aqlaniyyah” yang wujud dikalangan ummat Islam hari ini , khasnya di negara kita. Kita dapat mengesan wujudnya “buruh kasar” yang sedang giat membina ‘madrasah aqlaniyyah’ ini . Sebuah ‘madrasah’ yang mendidik ‘pelajar’nya menganut ideology ciptaan manusia dan membebaskan diri dari ikatan hujjah – hujjah syari’e yang diturunkan oleh Allah swt .

‘Madrasah’ ini melahirkan mereka yang berjiwa nasionalis , pragmatis, sosialis , sekularis dan sebagainya yang bercakap mengikut rentak Islam dan kadangkala ber‘irama’ gerakan Islam .

Sebagaimana yang berlaku sekarang , gerakan yang ‘perdu’nya dipelopori oleh sebahagian mereka yang pulang dari barat . Mereka memperkenalkan Islam kononnya Islam baru . cara baru dan sebagainya , padahal segalanya tidak lebih dari putar belit yang memualkan dari pihak orientalis untuk memesongkan hujjah dan fakta syariah .

Mereka memperkenalkan medernis Islam . Perlu diperingatkan , walau apa pun yang diperkenalkan oleh mereka , yang menjadi lampu ‘fluorescence’ untuk mengesan kepalsuan dan ketulenannya ialah Hujjah – hujjah Syariah yang termaktub di dalam Al Quranul Karim dan Sunnah Nabinya saw.

Kita sewajarnya bertindak teliti kerana di sana ada orang yang sedap bercakap dengan menggunakan istilah – istilah Islam dan mempergunakan Islam untuk kepentingan peribadi dan kelompok mereka .

Saudara/i sekelian :

Pelbagai ideology yang timbul adalah implikasi daripada tiadanya ketegasan berpandukan hujjah – hujjah syariah . Ideology ini adalah merupakan bidaah yang paling keji disisi Allah swt .

Sebab berlakunya bidaah ini .

· Jahil mengenai sumber hukum syariah
· Istinbat ( mengambil ) hukum berasaskan nafsu dan aqal yang terpisah dari wahyu .
· Mendahului aqal dalam mengambil syariat.

Justeru itu , dalam menangani perkembangan ideology yang bercanggah ini , kita mesti tegas memeranginya . Kita terbuka dalam menerima pandangan dan apa jua corak idea yang dikemukakan , tetapi kita mesti insaf bahawa prinsip kita ialah hujjah – hujjah syariah dalam menilai semua bentuk pemikiran yang dikemukakan .

Kita jangan terpedaya dengan pandangan individu atau kelompok sehingga membelakangkan syariah Allah swt .

Ingatlah utusan rasmi dari hadhrat ilahi :

و ما كان لمؤمن و لا مؤمنة إذا قضى الله و رسوله أمرا أن يكون لهم الخيرة من أمرهم و من يعص الله و رسوله فقد ضل ضلالا مبينا

Dan tidaklah harus bagi orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan - apabila Allah dan RasulNya menetapkan keputusan mengenai sesuatu perkara - (tidaklah harus mereka) mempunyai hak memilih ketetapan sendiri mengenai urusan mereka. Dan sesiapa yang tidak taat kepada hukum Allah dan RasulNya maka sesungguhnya ia telah sesat dengan kesesatan yang jelas nyata.

Sumber : http://ustaznasrudin-tantawi.blogspot.com/

SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI 1429H

Dewan Pemuda PAS Kawasan Sungai Petani, Kedah mengucapkan selamat Hari Raya Aidil Fitri 1429H kepada semua muslimin dan muslimat diseluruh dunia. Maafkan Segalanya & Utamakan Keselamatan.

SELAMAT MENYAMBUT RAMADHAN AL MUBARAK 1429H

Dewan Pemuda PAS Kawasan Sungai Petani, Kedah mengucapkan selamat menyambut kedatangan bulan Ramadhan Al Mubarak kepada semua muslimin dan muslimat diseluruh dunia.

SIRI TARBIYAH 10 - DAKWAH

Siri Tarbiyah 10

DAKWAH

MUQADDIMAH

Firman Allah SWT:

وإن أحد من المشركين استجارك فأجره حتى يسمع كلام الله ثم أبلغه مأمنه . ذلك بأنهم قوم لايعلمون (التوبه:6)
Maksudnya:
Dan jika seseorang dari kaum musyrikin meminta perlindungan kepadamu (untuk memahami Islam), maka berilah perlindungan kepadanya sehingga ia sempat mendengar keterangan-keterangan Allah (tentang hakikat Islam itu), kemudian hantarlah dia ke tempat-tempat yang ia beroleh aman. Perintah yang tersebut ialah kerana mereka itu kaum yang tidak mengetahui (hakikat Islam) (At-Taubah:6)

Selepas daripada Allah mewajibkan golongan musyrikin diperangi, setelah mereka diberi keamanan selama empat bulan, selepas mereka membatalkan perjanjian dengan Rasulullah SAW dan golongan muslimin, Allah menjelaskan pula bahawa tuntutan agar mereka menerima Islam, kemudian apabila mereka menolak, mereka wajib pula diperangi, tidaklah bermakna bahawa mereka selepas itu tidak ada ruang lagi untuk mendengar ayat-ayat Allah yang memungkinkan mereka beriman pula selepas itu. Seandainya ada di kalangan golongan musyrikin yang datang mahu mendengar penjelasan tentang Islam, kedatangan mereka itu tidak wajar diabaikan dan tidak diambil peduli. Membunuh mereka pada ketika itu adalah haram, bahkan Allah memerintahkan setelah mereka selesai mendengar penjelasan , mereka hendaklah dijamin keselamatan sehingga mereka hendaklah dipulangkan ke tempat asal mereka dengan selamat.

DAKWAH ISLAM KE ARAH KESEJAHTERAAN

Islam adalah agama ke arah kesejahteraan sejagat. Betapa Islam amat memberi perhatian kepada kejahteraan dapat dilihat dengan jelas daripada ayat yang dibetangkan ini. Bahkan maksud daripada kewududan agama ini adalah untuk menyebarluaskan agama yang berpaksikan kesejahteraan yang hakiki ini. Islam adalah kebenaran. Justeru itu, kebenaran sifatnya ialah ia mesti dijelaskan melalui mediumnya. Atau dalam erti kata yang lain, dakwah Islam hendaklah disampaikan kepada siapa saja, sekalipun musuh yang selalu memerangi kita. Bila mereka mahu mendengar penjelasan tentang Islam dan perjuangannya, kita wajib untuk menjelaskan dan memperkatakan tentangnya.

Arahan terhadap kewajipan berjihad bukanlah bertujuan untuk menumpahkan darah, tetapi yang pentingnya ialah agar keimanan dapat menjalar dan mengalir ke dalam jiwa manusia, dan kekufuran dapat dinyahkan daripada sanubari mereka. Kalau peperangan adalah jalannya, maka itu adalah pilihan terbaik untuk mencapai matlamat yang mulia itu. Tetapi seandainya terbentang di hadapan mata, kebenaran Islam dapat disampaikan di dalam suasana aman, itulah yang menjadi pilihan yang paling utama, sesuai dengan Islam perjuanganya adalah untuk kesejahteraan hakiki dan abadi, dari dunia sehingga ke akhirat nanti.
APA TITIK TOLAK DAKWAH?
Dakwah seharusnya bermula sepertimana jalan dakwah nabi-nabi a.s yang terdahulu Mereka menyeru manusia kepada ‘subulussalam’ (jalan kebahagiaan), menunjukkan manusia kepada jalan yang lurus (sirat-al-Mustaqim), sehingga manusia menerima seruan Allah dan Rasul-Nya. Dakwah Islamiyah berawal dari hati yang sadar bahwa inilah jalan kita, iaitu untuk menyeru manusia kepada Allah sehingga mereka mengikuti jejak langkah Rasulullah SAW.
Yang menjadi pemisah antara dakwah Islamiyah dengan jalan lain adalah petunjuk Allah yang disampaikan melalui wahyu dan jalan (contoh) yang ditunjukkan oleh Rasulullah SAW. Musuh kita yang sebenarnya adalah syaithan dan kuncu-kuncunya yang menjelma melalui al-hawa' (hawa nafsu) yang ada di dalam diri kita serta yang lebih nyata lagi adalah dalam bentuk jahiliyah yang zahir. Jahiliyah yang sekecil-kecilnya dari dosa-dosa yang berupa keengkaran hingga kepada al-kabair (dosa-dosa besar), bid'ah-bid'ah yang menyesatkan, nifaq (kemunafikan), serta kekufuran kepada Allah. Jahiliyah inilah yang seterusnya lahir dan menjelma di dalam bentuk keengkaran kepada Allah baik di dalam bentuk undang-undang, negara, masyarakat, dan segala bentuk sistem yang bukan berasaskan Islam.
Dakwah bukanlah semata-mata penentangan terhadap satu golongan, atau parti, ataupun individu. Namun merupakan pertarungan yang telah lama ada, iaitu semenjak penciptaan Adam a.s. dan keengganan Iblis untuk mematuhi perintah Allah agar sujud kepada Adam. Pertarungan di dalam dakwah adalah pertarungan antara yang haq dengan yang bathil. Inilah pertarungan para Anbiya a.s. semenjak nabi Adam hingga Rasulullah saw. Inilah dia hakikat dakwah yang perlu kita dukung.
KEFAHAMAN TERHADAP DAKWAH ISLAMIYYAH
1- Siapa penggerak dakwah Dakwah dimulai dari lahirnya sekelompok orang yang sedar dan insaf, serta yakin akan tugas mereka, disamping iman yang tebal kepada Allah SWT. Dakwah Rasulullah SAW dibantu oleh para sahabat yang memiliki jiwa pengorbanan yang tinggi berjuang jalan Allah. Di dalam makna ini, Imam Al-Banna menjelaskan :
“Pembentukan suatu ummah, pendidikan suatu bangsa, pencapaian cita-cita, dan pendukungan prinsip memerlukan kekuatan jiwa yang besar dari ummah atau bangsa yang ingin mencapai cita-citanya itu. Kekuatan jiwa yang terjelma dalam kemahuan yang kuat dan tidak mengenal lemah; kesetiaan yang padu, tidak mudah terpengaruh, dan tidak kenal uzur; memiliki pengorbanan yang tinggi; mengenal serta mengimani dan memandang tinggi terhadap prinsip perjuangan sehingga seseorang dapat memelihara diri dari penyelewengan atau terpedaya oleh prinsip-prinsip lain”.
Inilah dia sifat pribadi mereka yang mampu mendukung dakwah ini. Inilah dia titik awal kerja dalam dakwah, yaitu melalui proses pembinaan peribadi pendakwah yang jitu. Sebagaimana permulaan dakwah Rasulullah SAW dengan membina peribadi para da'i seperti yang tergambar dalam surat Al-Muzzamil di mana Allah memerintahkan mereka dengan latihan ibadah Qiyamullail (shalat Tahajjud) sebagai persiapan menghadapi ujian dakwah yang penuh dengan berbagai ujian di hari-hari depannya.
2. Sumber kekuatan. Dimanakah sumber kekuatan dakwah? Sebenarnya, kekuatan bermula dari kekuatan iman, kemudian diikuti oleh kekuatan ukhuwah Islamiyah, kemudian barulah diikuti dengan kekuatan material dan organisasi.
Kebanyakan orang menyangka bahwa timur kekurangan kekuatan material, peralatan perang, dan perjuangan untuk mereka bangun menyaingi ummat yang telah merampas hak dan menindas mereka. Anggapan ini ada benarnya, namun di sana ada lagi sesuatu yang lebih penting yaitu kekuatan ruh yang terjelma dalam akhlak yang tinggi, jiwa yang harmoni, mengetahui dan meyakini kebenaran, dan pengorbanan demi menunaikan kewajipan.
Kekuatan iman dan ukhuwah itu kemudiannya berganjak kepada kekuatan ilmu, syaksiah, tubuh badan, dan kesatuan. Inilah yang menjadi kekuatan tonggak dan asasi. Setelah ini barulah diikuti dengan kekuatan organisasi, media, ekonomi, dan ketenteraan. Adalah anggapan yang keliru bahwa dakwah harus dimulai dengan kekuatan material (kebendaan); karena asas kekuatan awal adalah pribadi du'at itu sendiri, kemudian barulah diikuti dengan kekuatan yang lain. Hakikat ini telah terbukti di dalam sejarah dakwah itu sendiri.
3. Wasilah-wasilah (jalan-jalan kerja) dakwah Wasilah di dalam pembinaan dan pengukuhan setiap dakwah dapat dikenali oleh siapa saja yang mengkaji sejarah jamaah. Intisari dari wasilah ini dapat disimpulkan sebagai berikut : Iman dan amal, kasih sayang, dan persaudaraan. Wasilah umum dakwah ini tidaklah berubah, yaitu berkisar dalam tiga hal berikut: iman yang mendalam, pembinaan (takwin) yang teliti, dan amal yang bereterusan.
Ringkasnya, jalan kerja dakwah dapat disimpulkan sebagai berikut: keimanan yang kuat, persaudaraan yang kukuh, pembinaan (tarbiyah) atau pembentukan yang teliti dan halus, amalan yang tiada putusnya, yang tidak mengenal lelah ataupun putus asa, disertai dengan panduan manhaj yang bersumberkan sumber-sumber yang sahih, serta kepemimpinan yang mempunyai daya juang dan kemampuan yang tinggi dan dapat dipercayai.
4. Beransur-ansur (tadarruj) di dalam langkah kerja Maksud tadarruj adalah kita tidak tergesa-gesa dalam bekerja mencapai matlamat. Segala amal harus disusun dan direncanakan mengikuti tingkatan-tingkatan atau tahap-tahap yang ditentukan. Misalnya; pembinaan (takwin) itu bermula setelah kita melaksanakan tugas penjelasan kepada masyarakat umum. Kemudian diikuti dengan upaya pengasasan setelah kita melasanakan usaha mendidik.
Sesungguhnya kekuatan dakwah itu adalah bertahap: pertama, penyampaian risalah; kemudian diikuti dengan usaha pembinaan dan pembentukan saf-saf perjuangan Islam; dan akhirnya mengasaskan kerja-kerja Islam. Sesungguhnya setiap dakwah perlu memiliki tiga marhalah : Marhalah di'ayah (menyeru) dan ta'arif (memperkenalkan), dan menyebarkan fikrah serta menyampaikannya kepada masyarakat umum. Kemudian diikuti oleh ‘marhalah takwin’ (membentuk) dan memperbaiki ansar (penggerak dakwah), menyediakan anggota saf dari mereka yang menyambut seruan tersebut. Kemudian diikuti oleh marhalah pelaksanaan, amal, dan kerja yang membuahkan hasil
5. Kesempurnaan di dalam pelaksanaan (Takamul fi tatbiq) Dakwah Islamiyah bukan sekadar parti politik, namun penegakan hukum Allah adalah tugas kita yang paling utama. Dalam waktu yang sama, dakwah bukan pula satu mazhab fiqh, kuliah syarahan, atau institusi fatwa, namun ia lebih mementingkan syari'ah. Demikian pula, dakwah bukan sebuah organisasi sosial, tetapi kita lebih mementingkan persoalan menjaga kebajikan masyarakat.
Ringkasnya, dakwah Islamiah bukan hanya sebagian dari dakwah-dakwah itu, namun meliputi keseluruhan makna tersebut. Inilah maksud kesempurnaan dalam perlaksanaan. Tumpuan dakwah bukanlah hanya sebahagian permasalahan ummah sahaja, melainkan harus mementingkan semua permasalahan ummah dalam kerja-kerja dakwah.

DAKWAH DAN MUZAKARAH

Muzakarah merupakan salah satu medium dakwah dan kaedah menyampaikan penjelasan yang berkesan untuk menyampaikan mesej dakwah kepada manusia. Muzakarah memberi pengertian adanya adab-adab perbincangan yang dikehendaki dalam ajaran Islam yang perlu dipatuhi. Perbincangan yang berlangsung dijuruskan ke arah meningkatkan pemikiran dalam mencari kebenaran; bukannya sekadar satu saluran 'discussive reasons', yakni menunjuk kebolehan memberi alasan atau berasional dalam pengertian yang sempit. Di dalam skop harakah Iskamiyah, melalui medium muzakarah beberapa keuntungan dakwah akan dapat diperolehi;
a- menjadi wadah mengumpulkan para cendekiawan dan mereka berminat dan itizam dalam kerja-kerja Islam.

b- menyediakan saluran membincang idea dan/atau isu- isu masakini dan masa hadapan yang boleh memberi manfaat kepada masyarakat dan ummah.

c- menyalurkan idea dan rumusan muzakarah kepada saluran-saluran yang betul untuk tindakan selanjutnya.

d- meneruskan kesinambungan amalan bermuzakarah para ulamak silam dan memajukan pengembangan kelimuan.

Dari masa ke semasa medium muzakarah akan mengenalpasti isu-isu yang dianggap mutakhir yang dapat menjaga kepentingan Islam dan masyarakat Islam masakini. Dalam perbincangan yang dijalankan, pandangan secara bersepadu akan dipakai sebagai pendekatan.

Medium muzakarah ini merupakan satu lagi tanda komitmen petugas harakah di dalam menunjuk arah dan petunjuk yang betul kepada usaha membentuk masyarakat Islam yang cemerlang. Bukan sahaja usaha-usaha bersifat lahiriah akan terus digerakkan, secara sedar kita amat komited akan membangunkan unsur pemikiran dan kerohanian masyarakat.

PENUTUP

Dakwah Islamiyah sepanjang zaman akan berhadapan dengan cabaran getir dan memeritkan. Namun, akhirnya kebenaranlah yang akan menjuarai semua bentuk pertarungan di semua medan pertarungan dan perjuangan itu. Allahu Akbar!

Sumber : http://tarbiyahdppnk.blogspot.com/
 

blogger templates | Make Money Online